‘Last Night In Soho’: Edgar Wright keert terug naar de swinging sixties
‘Last Night In Soho’ (2021)
Fans van Edgar Wright, opgelet! Vanaf nu kan je zijn laatste film in huis halen. Meer van hetzelfde of tovert de Britse regisseur weer iets nieuws uit zijn trukendoos? Vooral dat laatste, maar ‘Last Night In Soho’ blijft onmiskenbaar een Edgar Wright-film.
Bruine kroegen en grijpgrage handen
Ellie (Thomasin McKenzie) luistert de hele dag naar oude muziek, droomt ervan om modeontwerpster te worden én ze heeft een zwak voor de sixties. Als het van haar afhing, was ze 50 jaar eerder geboren. Wanneer Ellie het vredevolle Britse platteland verlaat om in het chaotische Londen te gaan studeren, kan ze er moeilijk aarden. Gelukkig kan ze elke avond dromen van het Londen uit de jaren ‘60, waar ze de avonturen van de jonge zangeres Sandie (Anya Taylor-Joy) van dichtbij kan meemaken. Maar ook in de sixties was niet alles schone schijn en al gauw blijkt dat Ellie’s dromen toch niet zo onschuldig zijn als ze op het eerste zicht lijken.
Geen Simon Pegg, geen Nick Frost en geen Bill Nighy deze keer, maar ‘Last Night In Soho’ is nog steeds doordrenkt van de Edgar Wright-saus. De film zit boordevol nostalgische muziek, scènes in Britse bruine kroegen en referenties naar oudere films, zoals ‘Pulp Fiction’, ‘Repulsion’ van Roman Polanski en een hele resem Bondfilms. De montage mag dan wel niet zo flitsen als in zijn vorige film ‘Baby Driver’, Wright’s beeldvoering blijft ontzettend creatief. Hij laat de camera dansen als in de swinging sixties.
Wanneer ‘Last Night in Soho’ een meer lugubere weg opgaat, is de spanning tot in de huiskamer te voelen. Net als in de Cornetto-trilogie van Wright evolueert de film geleidelijk aan naar een volbloed horrorprent. De nachtmerrie van elke woker – een bende oude, witte mannen met grijpgrage handen – wordt werkelijkheid en ook het bloed wordt niet gespaard. En toch blijft het verhaal op ieder moment overtuigend. Enkel het liefdesverhaaltje dat er nog tussen is gepropt, voelt af en toe wat geforceerd aan.
Ellie & Sandie
Wat we van Wright nog niet gezien hadden was een film met twee vrouwen in de hoofdrollen. Samen met Krysty Wilson-Cairns, scenariste van o.a. ‘1917’, bedacht hij een zeer entertainend verhaal met enkele leuke personages. Vooral Ellie is een enorm aaibare persoonlijkheid die zeker bij jonge vrouwen meteen in de smaak zal vallen. De speelse Sandie biedt op haar geheel eigen manier het nodige weerwerk. Hun beide vertolkers, Thomasin McKenzie en Anya Taylor-Joy, staan trouwens voortreffelijk te spelen. De cast wordt aangevuld met ouwe getrouwe Terence Stamp en Diana Rigg in haar laatste rol voor ze stierf aan de gevolgen van kanker.
‘Last Night In Soho’ is nu beschikbaar op DVD, Blu-ray en 4K UHD, allemaal met een heleboel bonusmateriaal inbegrepen.