Streamingdienst Quibi houdt er al na half jaar mee op
Het heeft niet mogen zijn: het geesteskind van de voormalige baas van filmstudio Dreamworks, Jeffrey Katzenberg, en zakenvrouw Meg Whitman heeft corona niet overleefd.
Met de smartphone-app Quibi wilden ze inspelen op ons mobiele bestaan. Er werd in hapklare brokken (lees: korte afleveringen) gloednieuwe, voor het platform gemaakte fictie en non-fictie aangeboden. Programma’s die ook vormelijk pasten bij de Instagram Stories-en-TikTok-generatie, die niet wakker ligt van het klassieke liggende beeldformaat, maar video gretig in portretmodus verorbert.
Alleen: corona zorgde ervoor dat mensen thuisbleven en massaal aan het Netflixen gingen. Quibi, dat in april 2020 gelanceerd werd, raakte zo nooit aan het beoogde aantal klanten. Naar verluidt hebben 9,6 miljoen mensen de app wel gedownload, maar lang niet zoveel hadden het ervoor over maandelijks 5 euro neer te tellen voor de kortevormprogramma’s.
De investering van 2 miljard dollar en 100 nagelnieuwe shows hebben dus niet mogen baten, en de grote namen die aan het platform gekoppeld waren evenmin, van regisseurs Sam Raimi en Guillermo del Toro, tot actrices als Sophie Turner, die met ‘Survive’ een nieuwe reeks beethad na haar rol als Sansa in ‘Game of thrones’.
Er wordt nu bekeken wie de geproduceerde content van Quibi wil overnemen.
Lees hier de open brief die Jeffrey Katzenberg en Meg Whitman op de webpagina van Quibi postten.