Sciencefiction-epos ‘The Creator’ voegt weinig toe aan debat over AI

Sciencefiction-epos ‘The Creator’ voegt weinig toe aan debat over AI

‘The Creator’ (2023) 2 out of 5 stars

In ‘The Creator’ onderzoekt Gareth Edwards, regisseur van onder meer ‘Godzilla’ en ‘Rogue One: A Star Wars Story’, de relatie tussen de mens en artificiële intelligentie. Hoe menselijk is artificiële intelligentie? En hoe menselijk is de mens zelf eigenlijk nog?

Artificiële intelligentie verovert de wereld

In 2065 bevindt artificiële intelligentie zich overal. Het bestuurt onze auto’s, het maakt ons eten, vermoedelijk ververst het zelfs de bedpannen van Ryan Gosling en Kylie Jenner. Zelfs als mensen gedresseerde robots paraderen over het slagveld. Alleen maar vooruitgang, zou je denken, tot diezelfde kunstmatige intelligentie een atoombom op Los Angeles gooit. Bijgevolg ontketent zich een oorlog tussen het Westen en de AI die zich in Zuidoost-Azië almaar verder ontwikkelt. 

Jaren later wordt ex-militair Joshua (John David Washington) ingehuurd om een nieuwe lead naar de ontwikkeling van de Oosterse AI te onderzoeken. Het Amerikaanse leger hoopt zo een nieuw, geheim superwapen te vinden. Joshua hoopt dan weer om een spoor te vinden van zijn vrouw, waarvan hij altijd dacht dat ze ginds overleden was.

Regisseur Gareth Edwards vuurt veel informatie op je af, maar hij neemt de hele eerste act de tijd om alles overzichtelijk uit te leggen. Ondertussen wordt snel duidelijk dat ‘The Creator’ bulkt van de imposante en peperduur ogende elementen. De gigantische luchtschepen, exotische locaties en gedetailleerde sets worden niet gespaard. Bovendien zijn alle effecten, zowel visueel als auditief, van uitmuntende kwaliteit. Qua productie doet de film denken aan het werk van James Cameron, ‘Tenet’, ‘Blade Runner’ en Vietnam-films als ‘Apocalypse Now’ en ‘Platoon’.

Nuance tekort

Wat betekent het om mens te zijn en in hoeverre kan AI menselijk zijn? Het is een vraag die al in films lang vóór ‘Blade Runner’ en ‘2001: A Space Odyssey’ gesteld werd. Ook Edwards probeert ons er iets over te vertellen. Naarmate het verhaal vordert wordt echter duidelijk dat de Brit er een bijzonder naïeve kijk op technologie en zijn makers op nahoudt. Door het lelijke van de mens te spiegelen aan het goede van AI, tracht hij je te overtuigen van de menselijke kwaliteiten van artificiële intelligentie.

‘The Creator’ gaat erg ver in die overtuiging. Té ver. Het scenario veinst nuance, maar vervalt in een ongeloofwaardig, weinigzeggend vertelsel waarin (letterlijk) robotische personages zich een baan zoeken tussen ziedende kogelregens en spectaculaire ontploffingen. Elk gevoel van echtheid wordt volledig van de baan geveegd. Bijgevolg mist het einde, waarmee Edwards opzichtig mikt op de traanklieren, elke vorm van emotionele impact.

De indrukwekkende productie van ‘The Creator’ kan wellicht nog een schare fans bij elkaar sprokkelen. Inhoudelijk komt de film echter niet tot aan de enkels van degenen waar Gareth Edwards de mosterd haalde. Zijn scenario is té naïef en té zielloos om zijn boodschap geloofwaardig te doen klinken. Het lijkt wel alsof AI zelf het scenario schreef. Sihame El Kaouakibi zou ook nog kunnen.

‘The Creator’ speelt vanaf woensdag 27 september in de bioscoop.

Related Images: