De Delvers maken indruk met een uitstekend en maatschappijkritisch album

De Delvers maken indruk met een uitstekend en maatschappijkritisch album

De Delvers, ‘Hart in neonlicht’ 4 out of 5 stars

Postpunk in het Nederlands

‘Hart in neonlicht’, het puike tweede album van De Delvers, is allesbehalve vrijblijvend en baadt in een sfeer van verlatenheid. De teksten van de nummers staan bol van de maatschappijkritiek, wat goede songs echter niet in de weg staat. Integendeel zelfs.

De Delvers zijn een vijfkoppige groep die bestaat uit Dries Emmerechts, Laurens Primusz, Silke Verslype, Menno Buggenhout en Tom Kets. Ze noemen zichzelf een nachtorkest. Het nieuwe album is de opvolger van de (korte) plaat die de band uit Noeveren (Boom) in 2018 heeft uitgebracht.

De muziek is een mengeling van postpunk, new wave en donkere Belpop. Daarom is het opmerkelijk dat De Delvers in het Nederlands zingen, maar een unicum is het niet.

De Delvers kiezen voor de underdog

De groep kiest op ‘Hart in neonlicht’ resoluut de kant van de underdogs in de maatschappij en dat wordt snel duidelijk. Onder meer op het fantastisch nummer ‘Onder de vloer’, dat de komst van het nieuwe album heeft aangekondigd. 

“Onder de vloer van deze wereld wonen mensen die niet voldeden. Ze worden vergeten. Onder de vloer. Hoor ze bonken. Wanhoopskreten. Voor het bovenland niet genoeg bewezen. Ze worden vergeten”, klinkt het op een onheilspellende beat onder het liedje, dat armoede en uitsluiting als thema heeft.

Dat laatste geldt ook voor ‘Appartement’, één van de allerbeste nummers op het album. Ondersteund door ijskoud klinkende synthesizers die uit de jaren tachtig zouden kunnen komen, luidt de klacht dat het appartement geen brieven krijgt, het er altijd koud is en niemand er oud wordt. 

Hoge armoedecijfers

De Delvers wijzen zelf op de hoge armoedecijfers in Boom, wat natuurlijk voor de nodige problemen zorgt. Zo gaan liefst drie liedjes op ‘Hart in neonlicht’ (‘Hoofdspoken’, ‘Ex-soldaat’ en ‘We zijn niet echt’) over mentale problemen. En het energieke ‘Autostrade’ gaat net als afsluiter ‘Zet alles uit’ over consumptiegedrag. 

Titelsong ‘Hart in neonlicht’ gaat volgens de band over de periode waarin het Covid-virus toesloeg. Dat geldt ook voor ‘Noodkreten zonder geluid’, een nummer dat begint en eindigt met een loeiende sirene. Twee van de dertien liedjes, op het album, het intense ‘De laatste vallei’ en het voor de plaat atpische en luchtige ‘Dansen op de bodem van de oceaan’, belichten het zoeken naar een nieuwe toekomst. 

De songs op ‘Hart in neonlicht’ hebben echter geen thema nodig om overeind te blijven. Het merendeel van de liedjes is immers ijzersterk. Naast de titelsong en ‘Onder de vloer’ gaat het onder meer over het fantastiche ‘Appartement’ , ‘Hoofdspoken’, ‘Ex-soldaat’, ‘De laatste vallei’ en ‘Autostrade’. En ‘Noodkreten zonder geluid’ is een uiterst strak gespeeld nummer met een geweldige intro.

Een vinyl versie, maar nu nog niet

Kortom, De Delvers hebben met ‘Hart in neonlicht’ een straffe plaat gemaakt en punten gescoord bij de muziekliefhebbers. ‘Hart in Neonlicht’ is uitgebracht door het Gentse label Wagonmaniac Music.

Momenteel is het album enkel digitaal via het label te verkrijgen en op cd. “Uiteraard hopen we het ook op vinyl uit te brengen, maar de prijzen en de wachttijden swingen momenteel de pan uit. Daarom hebben we de vinyl release even on hold gezet”, besluit bandlid Tom Kets.

Related Images: