‘The Batman’ doet de Affleck-periode wel héél snel vergeten

‘The Batman’ doet de Affleck-periode wel héél snel vergeten

‘The Batman’ (2022) 4 out of 5 stars

Batman gaat donkerder dan ooit en deze keer heeft Zack Snyder er niets mee te maken. In tegenstelling tot wat we de laatste jaren van DC gewoon zijn, heeft het licht deze keer wél een reden om uit te blijven. In ‘The Batman’ krijgen we de zwartste kant van Gotham én van Bruce Wayne te zien.

The Riddler als Travis Bickle

All the animals come out at night – whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets”. Het zijn de woorden van Travis Bickle (Robert De Niro) die ‘s nachts door de neonverlichte straten van de New Yorkse achterbuurten rijdt in ‘Taxi Driver’. Niemand die toen vermoedde dat de karakterschets van Martin Scorsese 45 jaar later nog steeds de cinema zou beïnvloeden. Laat staan dat de woorden van Travis Bickle ook profetisch zouden blijken voor een Batman-film. 

De allesreinigende zondvloed van dienst heet The Riddler (Paul Dano). Eén voor één brengt hij de meest prominente politieke figuren van Gotham om en laat daarbij telkens een raadsel achter, gericht aan Batman (Robert Pattinson). Die komt zo terecht in de donkere onderwereld van de stad, waar gangsters en corrupte politiekers de plak zwaaien. Begeleid door de wispelturige Catwoman en een fenomenale score van Michael Giacchino brengt Batman schandaal voor schandaal naar buiten, maar beseft niet dat ook hij steeds dieper in het web van The Riddler verstrikt raakt.

Batman of Joker?

Wanneer er een nieuwe Batman-acteur wordt gecast, is er slechts één vraag die op eenieders lippen brandt. En ja, Robert Pattinson is uitstekend als de Caped Crusader (én als Bruce Wayne). Nog bleker dan in Twilight, maar ondertussen een veel beter acteur. Pattinson geeft het personage meer gelaagdheid dan ooit. Zijn Bruce Wayne twijfelt aan zichzelf en zijn doel in de wereld. Zit Gotham wel te wachten op een verlosser? Is de stad überhaupt zelfs het redden waard? En wat is hij zélf nog waard als hij niet in de voetstappen van zijn vader kan treden?

De getormenteerde ziel in de chaos van de grootstad doet onmiddellijk denken aan ‘Joker’, ondertussen drie jaar geleden. Die laatste was meer een weinig subtiele remake van ‘Taxi Driver’ en ‘The King of Comedy’. In ‘The Batman’ zit tenminste nog een zeer interessant en origineel plot verweven. Het zorgt voor een aaneenschakeling van bloedstollend spannende scènes die telkens ook visueel meesterlijk in elkaar zitten. Naast deze film verbleekt ‘Joker’ als was het de Kerstspecial van ‘F.C. De Kampioenen’.

De Fincher-erfenis

‘The Batman’ doet regelmatig denken aan het werk van David Fincher. Er zijn duidelijke knipogen naar ‘Fight Club’ en ‘Zodiac’, maar vooral ‘Se7en’ lijkt een grote invloed te hebben gespeeld. Alleen al het ijzingwekkende gekrijs van de bovengrondse metro aan het appartement van Catwoman is een rechtstreekse referentie naar het meesterwerk van Fincher. Of hoe Robert Pattinson en Jeffrey Wright net als Brad Pitt en Morgan Freeman met hun zaklampen door een verlaten weeshuis dwalen, hoe The Riddler zondaars te kijk zet op zijn crime scenes en vooral hoe die crime scenes meer dan eens vanuit de nok van de ruimte in beeld worden gebracht: ‘Se7en’ is nooit veraf.

Als er dan toch een puntje van kritiek mag volgen, is het wel dat de detective-klassieker van Fincher een sterker einde had. De laatste act van ‘The Batman’ is te lang uitgesponnen en lijkt scenarieel dan weer meer op wat we al eens gezien hebben in een vorig universum van onze gevlederde vriend. Het verhaal van Catwoman is tegen dan ook wel uitverteld. Niet dat de film saai wordt, maar drie uur is dan weer wat van het goede te veel.

De speelduur is dan ook het grootste punt van kritiek en misschien wel de reden waarom ‘The Batman’ uiteindelijk nipt de duimen zal moeten leggen tegen ‘The Dark Knight’ als de discussie over de beste Batman-film aller tijden weer eens oplaait. Een vergelijking tussen de twee komt eigenlijk vooral neer op een vergelijking in stijl en genre. En Paul Dano is dan ook weer Heath Ledger niet.

Cisse Wyn

Cisse Wyn