Vooruitblik 2021: Naar deze titels kijkt onze redactie uit

Vooruitblik 2021: Naar deze titels kijkt onze redactie uit

2021 staat nog halvelings in de startblokken en er valt – naast sneeuw – nu al zoveel moois te rapen. Getuige daarvan het prozadebuut ‘Lijn van wens en wee’ van Caro Van Thuyne dat vorige week verscheen, net als de nieuwe verhalenbundel ‘Treinen en kamers’ van Annelies Verbeke. En dan hebben we het alleen nog maar over Belgische uitgaves. Ook internationaal maakt januari 2021 een goede beurt.

Met zo’n vlotte start blikt onze redactie volgaarne vooruit.

Januari

Bijna twintig jaar na ‘Vernon God Little’ komt DBC Pierre met een nieuwe groots opgezette roman: ‘Ondertussen in Dopamine City’. Een donkere komedie, luidt het, met een nieuwsstream in de marges van de pagina’s. Big tech is onmogelijk weg te denken.

Op eigen bodem verlangen we – al sinds maart 2020! – naar ‘Van geboren worden ga je dood’, de tweede roman van Ans Vroom.

Februari

De kortste maand brengt misschien wel de meeste titels om naar uit te kijken. Op Nederlandstalig grondgebied staan ‘Al het blauw’ van Peter Terrin en ‘Monster’ van Roderik Six op de verlanglijst. Ook Max Greyson die na enkele dichtbundels debuteert als romanschrijver met ‘Een waarschijnlijk toeval’, mag nu al op onze aandacht rekenen.

Internationaal zoeken we vooral rust en bespiegelingen op. Na ‘De vlakte’ trekken we nu naar ‘Grensgebieden’ met Gerald Murnane. Ook Helen Macdonald zoekt na ‘De h is van havik’ opnieuw de natuur op. Deze keer in ‘Schemervluchten’.

De titel van Claudio Morandini‘s boek vat de inhoud mooi samen: ‘Sneeuw, hond, voet’. De dunne roman werd een literair fenomeen in Italië en nu krijgen ook wij inzicht in de gesprekken die het hoofdpersonage voert met zijn hond. Waf!

Maar het meest zijn we benieuwd naar ‘Shuggie Bain’, het debuut van Douglas Stuart, dat in 2020 bekroond werd met de prestigieuze Man Booker Prize. We willen Shuggie leren kennen, een jongen die uit alle macht normaal probeert te zijn, ook al ziet iedereen dat hij ‘anders’ is. Naar verluidt krijgen we hier een instant klassieker voorgeschoteld.

Maart

We kregen al een voorproefje met twee luxeverhalen, maar op ‘het echte werk’ moeten we nog even wachten: de verhalenbundel ‘Eerste persoon enkelvoud’ van Haruki Murakami ligt in maart in je boekhandel.

In diezelfde winkel vinden we nieuw werk van Saskia De Coster. Na het voortreffelijke ‘Nachtouders’ zoekt ze in ‘De weddenschap’ het duistere terrein op van wraak, geld, verleiding en macht.

April

In april roepen we Baudelaire terug tot leven. De zwaarmoedige dichter van le spleen krijgt een nieuwe stem dankzij Hafid Bouazza. Marlene Dumas maakt schilderijen die passen bij de Weltschmerz van de Parijzenaar en de klankkleur van Bouazza’s vertaling.

Ook Joan Didion laat opnieuw haar scherpe blik op de maatschappij los. In ‘Het spel meespelen’ neemt ze deze keer de lusteloosheid van Amerika in de late jaren zestig onder de loep. Even puntig en pienter is Rachel Cusk. Met ‘Tweede plaats’ onderzoekt ze de positie van de vrouw in relaties en bij uitbreiding de samenleving en gaat ze na welke rol kunst daarin speelt.

Cees Nooteboom neemt ons dan weer mee naar ‘Australië’. Met zijn tastbare stijl wanen we ons bijna écht op reis. Wie liever op papier blijft reizen, kan zich laven aan de nieuwe dichtbundel van Stefan Hertmans (‘Wij waar geen eind aan komt’).

Mei

In mei is het uitkijken naar de debuutroman ‘De lichtjaren’ van Jens Meijen. Hij was de eerste Jonge Dichter des Vaderlands van België en bracht in 2019 al de goed ontvangen dichtbundel ‘Xenomorf’ uit. Ook gevestigde namen als Herman Koch brengen nieuw werk uit. In ‘Een film met Sophia’ draait alles om de vaderlijke liefde van een filmmaker voor zijn jonge actrice.

Ook internationaal gelauwerde auteurs zoals Jesmyn Ward en Roy Jacobsen, die vorig jaar veel succes oogstte met ‘De onzichtbaren’ brengen nieuw werk uit. De Noorse auteur zet met ‘Witte zee’ het epos van de familie Barrøy verder, terwijl de Amerikaanse Ward zich buigt over institutioneel racisme in ‘De mannen die we oogstten’.

Verder vooruit

Nu al met stip genoteerd in onze agenda voor juni: Antonio Scurati met ‘M. De man van de voorzienigheid’, het tweede deel van de Mussolini-trilogie.

Het laatste goede nieuws is voor oktober. Dan verschijnt er nieuw werk van Jonathan Franzen. De roman heet in het Engels ‘Crossroads’. Het beste van al? Het boek maakt deel uit van de trilogie ‘A Key to All Mythologies’. Zo’n nieuws doet een mens haast verlangen naar druilerig herfstweer.

Meer vertaalde fictie

Er staan te weinig boeken in onze lijst om dit lange voorjaar door te komen? U vraagt, wij draaien. Dankzij deze titels treuren we haast niet meer om onze caféloze avonden:

  • Isabel Allende, ‘Wat wij willen’ (Wereldbibliotheek, februari 2021)
  • Carys Davies, ‘Het missiehuis’ (Meulenhoff, februari 2021)
  • Don DeLillo, ‘De stilte’ (Ambo|Anthos, februari 2021)
  • Jon Fosse, ‘Ik is een ander (Uitgeverij Oevers, februari 2021)
  • Diego Zúñiga, ‘De plekken waar we gelukkig waren’ (Uitgeverij Karaat, april/mei 2021)

Redacteurs

Floris Cavyn
Philippe De Cleen
Lise Delabie

Lise Delabie

Lise Delabie

Lise Delabie is chef boeken van Cutting Edge en recenseert ook voor De Lage Landen en De Reactor. Ze heeft altijd een Moleskineschrift bij en kribbelt daarin stiekem haar debuutroman bijeen.