BEst of the buNLch #7: de terugkeer van Float Fall, warme jazzdekentjes, Vlaamse murder ballads
BEst of the buNLch: de beste nieuwe maar nog te onbekende muziek uit België en Nederland (en heel soms van ergens anders) die je gewoon gehoord moet hebben, elke ‘om de zoveel tijd’ samengesteld door Cutting Edge. Hou zeker ook onze immer groeiende BEst of the buNLch-playlist op Spotify in de gaten voor meer kersverse parels uit de Lage Landen!
Float Fall – ‘Little words’
Wie: Rozanne Descheemaeker en Ruben Lefever uit Leuven, waarschijnlijk de bekendste Belgische groep zonder debuutalbum (maar daar komt dit jaar eindelijk verandering in)
Klinkt als: het logische vervolg op ‘Someday’ van acht (!) jaar geleden
YouTube Spotify
Liefst acht jaar zat de debuutplaat van Float Fall vast in ‘development hell’, mede door een ongelukkig afgelopen Amerikaans avontuur en een wereldontwrichtende pandemie. En zo werd het na de uitstekende radiohit ‘Someday’ plots heel lang stil in het Float Fall-kamp, zonder dat er enig zicht was op een albumreleasedatum. Zelden was een songtitel zo onbedoeld ironisch.
Maar goed, ‘Little words’ dus! Goed nummer? Goed nummer! Meer zelfs: uitstékend nummer, dat de draad oppakt waar ‘Someday’ hem zo lang geleden liet liggen, maar zonder dat het ergens als oud nieuws klinkt. Gelukkig raken meeslepende dreampopliedjes met hemelse samenzang niet snel uit de mode. En dan nog, dit is gewoon klasse! Nieuw probleem dus voor Float Fall: de lat voor hun debuutplaat ligt nu wel echt torenhoog. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat het goedkomt.
Larssen. – ‘We fought’
Wie: Sasja Maekelberg, melancholische ziel/muzikant/producer uit Gent
Klinkt als: in slow motion naar boven vallen door allemaal donkere wolken, en ten slotte uitkomen bij een prachtige sterrenhemel
YouTube Spotify
‘We fought’ is een geweldig dromerig popliedje om helemaal in te verdwijnen. Waar de zachtjes pulserende beats behoedzaam je pijnpunten masseren, terwijl de fijne productionele details je koelte toewuiven met een palmblad en de hemelse outro je druiven voert. Welkom thuis, keizer(in).
N∆BOU — ‘You know’
Wie: jazzensemble rond Nabou Claerhout en haar sprankelende trombone
Klinkt als: een warm dekentje rond je oververmoeide botten
YouTube Spotify
Beetje moe? Luister naar ‘You know’ van N∆BOU en je geraakt wel in dromenland. En dat bedoelen we absoluut positief, want dit is een hemels chille jazzsong vol frisse details (die helende cimbaalslagen!) waarin de trombone van Nabou Claerhout je liefdevol in de oren fluistert dat alles wat nu kut is, ooit weer goedkomt. Debuutalbum verschijnt op 22 oktober!
The Yummy Mouths – ‘Ugh!’
Wie: garagerockband uit de Kempen met een voorliefde voor geestige teksten
Klinkt als: de soundtrack van een goede moshpartij in een te kleine ruimte
YouTube Spotify
De garage, tevens repetitiekot, davert op haar grondvesten. Meedogenloze geluidsgolven trillen al het gereedschap op de houten schappen richting grond. Een bruut uit haar middagdutje wakker geschrokken oudere buurvrouw belt slaapdronken de politie. De poster van The Cramps die aan de muur hing, komt langs twee kanten los, zodat het lijkt alsof opper-Cramp Lux Interior een buiging maakt voor The Yummy Mouths. En waarom ook niet? Ze brengen met ‘Ugh!’ immers een heerlijk voortdenderend punky pareltje dat schreeuwt om een moshpit in een of andere kelder van een of andere bruine kroeg. En tot die tijd is er de ‘Ugh!’-EP om ons zoet te houden, en al op Spotify staat.
Naüru – ‘Daydream’
Wie: vijfkoppige alternatieve popband uit, opnieuw, Gentje!
Klinkt als: een talkshow-begeleidingsband die midden in een song plots collectief een manische depressie krijgt
YouTube Spotify
Het hard-zacht-contrast is al sinds vele decennia een van de grootste gemeenplaatsen uit de rockmuziek, en toch blijft het gewoon werken. Wanneer halverwege ‘Daydream’ bijvoorbeeld plots de gitaren erin vliegen, da’s gewoon hemels gedaan. Daarna weer wat gas terugnemen, om even later wéér de beuk erin te gooien. De melodieus-dromerige zachte tussenstukken maken het helemaal af. Hmm, heerlijk. Am I still dreaming?
A Murder In Mississippi – ‘Forever and a day’
Wie: een moordband uit, voor de verandering, Gent
Klinkt als: een Vlaamse murder ballad in Americana-stijl
YouTube Spotify
Wanneer Michaël R. Roskam ooit op het idee komt om een Vlaamse spaghettiwestern te schieten (een friet-met-mayo-western?), dan kan A Murder In Mississippi moeiteloos de huisband van het bordeel spelen, waar ongure gangsters bier zuipen, achter de vrouwen aanzitten, en valsspelen bij het kaarten. Dat tonen ze wel op ‘Forever and a day’, het zoveelste bewijs dat je niet in een blokhut op de prairie geboren hoeft te zijn om overtuigend rootsmuziek te kunnen spelen. Naast het muzikale luik valt vooral ook de geslaagde wisselwerking tussen zanger Leander Vandereecken en zangeressen Mirthe Vandereecken en Lore Heyerick positief op. Een opvolger van hun self-titled debuut uit 2018 volgt dit najaar!
De vorige BEst of the buNLch gemist? Je vindt ‘m hier!
Werden ook aan de BEst of the buNLch-playlist toegevoegd:
Wardrobe – ‘Real love’
Sunday Bell Ringers – ‘Someone in this room’
FORTNT – ‘Pyramid’
Bonzo – ‘Stardust’
Killthelogo – ‘The warehouse moguls’
BRNS – ‘Suffer’