Voor ‘Black-out’ lag de lat hoog, helaas net iets te hoog
‘Black-out’ (2020)
Het verhaal van Black-out is intussen gekend: de premier krijgt een filmpje toegestuurd waarin ze haar dochter ziet, vastgebonden. Op het bordje dat ze vasthoudt, staat: wanneer het licht aangaat, sterft uw dochter. Enkele uren later gaat het licht daadwerkelijk uit. De kerncentrale van Westerdonk blijkt gesaboteerd, en tot overmaat van ramp is er ook nog een vat kernafval gestolen.
Toen we enkele weken geleden de eerste aflevering van de nieuwe fictiereeks ‘Black-out’ zagen, bleven we teleurgesteld achter. Het zag er naar uit dat de reeks een zoveelste afkooksel zou zijn van een veelgebruikte succesformule in Vlaamse fictie. Nu we de reeks in zijn geheel gezien hebben, blijkt dit ook zo te zijn. De jongste telg uit de kersverse Jonnydepony-familie komt over de hele lijn weinig origineel uit de hoek.
Lees verder onder de video.
Doorsnee is al wat de klok slaat
Black-out telt enkele actiescènes, waarbij onze adrenaline heel even de hoog inschiet, maar helaas is dat een magere troost. Het lijkt alsof de makers vooral wilden inzetten op een complex verhaal, waar verschillende lijnen door elkaar lopen. Maar wanneer alle lijnen één voor één afgewerkt worden, geeft dit een nogal flauwe indruk. En helaas bleken ook de dialogen en acteerprestaties in de eerste aflevering een voorbode te zijn van wat er komen zou. Bij momenten voelt het geheel houterig aan, waardoor de personages ongeloofwaardig overkomen.
Fans van de doorsnee Vlaamse politiefictie zullen met ‘Black-out’ zeker aan hun trekken komen. Maar weinigen zullen het je kwalijk nemen als je deze even overslaat. Het is niet dat het verspilling van je tijd is, maar je krijgt geen goud in handen. Toch is het nieuwsgierig afwachten waar het kersverse productiehuis in de toekomst mee zal afkomen. Wij hopen alvast dat ze hun lat iets hoger leggen.