‘Constance van Antiochië’ is een knap getekende geschiedenisles
Jean-Pierre Pécau & Gabriele Parma, ‘Bloedkoninginnen. Constance van Antiochië, de rebelse prinses (deel 1)’
1130. Constance, erfgename van Antiochië in het Heilige Land, is maar drie jaar oud wanneer haar vader, prins Bohemond II van de Normandische familie Hauteville, omkomt tijdens een gevecht. Het kind wordt al snel opgesloten en mishandeld door haar moeder, Alice van Jeruzalem, die het regentschap aangrijpt. Vooraleer Constance oud genoeg is, probeert haar moeder allianties te smeden. Zo wil ze haar controle over het prinsdom garanderen. Uiteindelijk moet Constance op negenjarige leeftijd met de achtentwintig jaar oudere ridder Raymond trouwen. Intussen komt Alice zelf dichter bij de machtige emir Zengi én bevoordeelt ze de ambitieuze pater Raoul.
Een lesje geschiedenis in stripvorm, dus. In het eerste deel van dit tweeluik focust scenarist Jean-Pierre Pécau zich vooral op de jeugd en het eerste huwelijk van Constance van Antiochië. Dat gebeurt op een soms chaotische manier. Namen vliegen in het rond en op het einde weet je niet meer wie aan welke kant staat. Logisch, want in die tijd werden er zoals gezegd allianties bij de vleet gesmeed uit eigenbelang. Maar het is dus aan te raden om eventueel extra opzoekwerk te doen over het thema. Al is het maar om je geschiedeniskennis te vergroten.
Historische gronden
Buiten de verwarringen rond al die namen en personages slaagt Pécau er toch in om een aangenaam, leesbaar verhaal te vormen zonder historisch belerend over te komen. Pécau zorgt voor een geschiedkundig correct onderbouwd verhaal en bewijst dat hij zich meer dan behoorlijk informeert voor hij een historisch scenario schrijft. Logisch, want met reeksen als ‘Wonderball’ en ‘De verborgen geschiedenis’ heeft hij al heel wat ervaring opgedaan. In ‘Uur U‘ neemt hij zelfs een loopje met de geschiedenis. Dat kan alleen maar als je in de eerste plaats goed op de hoogte bent van de gebeurtenissen. Maar misschien probeert hij met de veelheid aan namen nu té hard te bewijzen dat hij zichzelf goed informeert?
Het tekenwerk komt van nobele onbekende Gabriele Parma, die Antiochië knap in beeld weet te brengen. Hiervoor gebruikt hij uitgebreide landschapsplaten en besteedt hij aandacht aan historisch correcte decors en klederdracht. De okertinten, veelvuldig aanwezig in de woestijnachtige landschappen, zijn het meest frappant.
Interessante conceptreeks
‘Bloedkoninginnen’ is een stripreeks over bloeddorstige, meedogenloze vrouwen uit de geschiedenis. De collectie bevat al verhalen over onder andere Eleonora, Fredegonde, Tseu Hi en Cleopatra. Constance van Antiochië is een iets minder bekende naam, maar ze had een buitengewone erfenis op jonge leeftijd. Bovendien was ze een belangrijk stuk op het geopolitieke schaakbord ten tijde van de kruisvaarders en musulmannen. Het debuutalbum is er eentje om je aandacht bij te houden, en we zullen hem met plezier herlezen voordat het slot verschijnt.