Aafke Romeijn versus ‘Godzilla’ en ‘Kenny’

Aafke Romeijn versus ‘Godzilla’ en ‘Kenny’

Aafke Romeijn, ‘Godzilla’ 3 out of 5 stars

Aafke Romeijn is niet de zoveelste Nederlandse schone die aanspoelt op Vlaamse kusten. Toegegeven, we hebben al Roosbeef, Eefje de Visser en Willeke Alberti over ons heen gekregen, maar niets bereidt je voor op Aafke Romeijn. Romeijn is niet alleen muzikante, maar heeft ook al ettelijke columns en een roman op haar naam staan. Daarbovenop schrijft ze poëzie en opiniestukken. Als die allemaal zo aangenaam verteerbaar zijn als haar nieuwste plaat zijn wij maar wat blij. Nu is er eindelijk ‘Godzilla’. Om het het met de Nederlanders te zeggen, ‘MIETERS!’

‘Godzilla’ versus ‘Kenny’

Het album ‘Godzilla’ opent met ‘ South park’ wat meteen de meest recente singel is van de plaat. Net zoals de lazy beats is de song een ode aan het procrastineren, en vooral het uitstelgedrag dat tot thuisblijven leidt. Je kent ze allemaal wel, die mensen die nooit op reis gaan of zelden buiten komen. Aafke Romeijn geeft ze hier het perfecte excuus. Er is een nieuw seizoen van ‘South park’ en de plantjes groeien goed.  In het fijne stampertje ‘Stad’ schaamt Romeijn zich er niet om te willen ronddwalen tussen beton en baksteen met hoogstens een parkje in de buurt als het echt niet anders kan. Stadsmeid als je het ons vraagt.

To quantize or not to quantize

Na twee nummers begint de geluidscollage van de muzikale backdrop wel onaangenaam steriel te klinken. Wij hebben hoegenaamd geen probleem met een jaren tachtig sausje, maar hier lijkt het wel of de producer een keer of twintig te veel op het quantize-knopje gedrukt heeft. Je weet wel, die toepassing waardoor digitaal opgenomen muziek naadloos het metrum gaat volgen en alle menselijkheid of groove de nek omwringt. ‘Avondochtend’ is misschien het meest schuldig aan vierkant groovende samples. We hebben écht niks tegen elektro-pop of muziek die integraal uit een laptop lijkt te komen, maar een ietwat menselijke kant bovenop goeie teksten doet wonderen!

Stem en tekst

De klemtoon lig in ‘Godzilla’ gelukkig op Aafke Romeijns stem en haar teksten. Onderschat nooit wat je in het Nederlands kan doen met woorden. Waarom hebben wij geen Vlaams antwoord op de golf knappe Nederlandse artiestes die hier mooi weer maken? Romeijn is verstaanbaarder dan Eefje de Visser, gaat minder gebukt onder melancholie dan Spinvis en heeft een heel eigen taal.  Romeijn kan vrolijk, cassant of zelfrelativerend zijn. ‘Zelf’ bijvoorbeeld is de kwetsbare Aafke Romeijn, die de hand in eigen boezem steekt. Ook dit nummer blijft weer een groove-gebrek vertonen, maar heeft gelukkig wel die geweldige vocale hook, waardoor je meteen mee bent. 

Pandemietje iemand?

Net wanneer je nieuwe plaat klaar is, breekt er een vleermuisvirusje los en kan je je tournee op je buik schrijven. Naast een knappe live-show zonder publiek in de Roma maakte Aafke Romeijn ook een ‘Godzilla’-releaseshow  die je op haar webstek kan bekijken. Op een reeks live-concerten in België is het even wachten. Maar een beetje geduld kan er na een dergelijk mooie plaat wel van af.

Related Images: