Tutu Puoane speelt met ritme en dichterlijke taal

Tutu Puoane speelt met ritme en dichterlijke taal

Tutu Puoane, ‘Wrapped in Rhythm Vol. 1’ 3 out of 5 stars

Inmiddels is Tutu Puoane voor het eerst in tien jaar tijd (!) toe aan een nieuw album. Niet dat ze echt stilzat, want er waren verschillende creatieve opdrachten, in eerste instantie als gastartieste bij het wereldwijd vermaarde Brussels Jazz Orchestra (‘We have a dream’) en bij Rebirth::Collective (‘It might as well be swing’), maar daarnaast ook met haar Joni Mitchell project (2016) en met diverse opdrachten in het theatercircuit.

Met het eerstdaags nog te verschijnen ‘Wrapped in rhythm : vol. 1’ brengt ze samen met pianist en levensgezel Ewout Pierreux, bassist Clemens Van Der Feen, drummer Dré Pallemaerts en een keur aan gastmuzikanten zoals gitarist Tim Finoulst, trompettist Bert Joris en organist Larry Goldings sensuele muziek met een poëtische kern.

Poëzie als basis

Aanzet voor dit nieuwe project zijn de gedichten van de Zuid-Afrikaanse dichter, schrijfster en activiste Lebogang Mashile. Zo geeft Puoane aan dat de gedichten afkomstig uit Mashile’s dichtbundel ‘In a ribbon of rhythm‘ spontaan en organisch een spoor naar nieuwe muziek vormden. Bijzonder, ook al omdat deze keer wereldwijd bekende producer Larry Klein (Joni Mitchell, Herbie Hancock,..) aangezocht werd om deze nieuwe productie in goede banen te leiden. Hetgeen vanzelfsprekend niet zomaar iedereen gegeven is.

Onafhankelijkheid

Daarnaast is deze release ook de twintigste op het door haarzelf en manlief Pierreux bestierde, onafhankelijke label SoulFactory Records. Hetgeen ergens ook bewijst dat kleine ondernemers (in casu Pierreux en Puoane) die véél liever de touwtjes in eigen handen nemen, ook best succesvol kunnen zijn. Het is best een gedurfde zet, want de kans dat een grote major platenfirma plotsklaps warm gaat worden van een project rond een in onze contreien relatief onbekende Zuid-Afrikaanse dichter is behoorlijk klein.

Toch siert het hen dat zij toch dit project doorzetten en willen realiseren. Want helaas geldt in het huidige medialandschap dat voor kleinere, onafhankelijke platenfirma’s zoals SoulFactory Records het al te vaak knokken is om enige aandacht van pers en media te bekomen. Nochtans spreekt deze muziek, gespeeld door uiterst loyale vakmusici zoals Puoane, Pierreux en co, wezenlijk voor zichzelf.

De wereld breder zien

Wat dan toch de doorslag gegeven heeft om het project door te zetten is dat Puoane en Pierreux de wereld veel breder zien dan het momenteel is. Muzikant zijn is een stiel. Terwijl muziek natuurlijk ook een universele taal is die in de kern geen enkel onderscheid maakt. Muziek is muziek, en dat geldt zowel voor het kleinschaligere Wilrijk waar Puoane en Pierreux woonachtig zijn als dat het geldt voor de talloze townships in Zuid-Afrika. Zo selecteerde de uit Pretoria afkomstige Puoane acht gedichten van Lebogang Mashile om samen met haar working band (Pallemaerts op drums, Pierreux op piano en Van De Feen op bas) aan de slag te gaan.

Klassieke aspiraties

Bij eerste beluistering valt onder meer op dat Puoane zich opnieuw grotendeels laat leiden door klassieke(re) aspiraties in de werelden van de vocale pop en jazz. Denk als luisteraar dus aan inspiratiebronnen als Natalie Cole, Sade, Myriam Makeba of iemand als Joni Mitchell, rond wie ze eerder al eens een best geslaagd project opzette.

In dat opzicht zijn er dus geen grote verrassingen op te tekenen, al vormt Puoane’s stem een meer dan bijzonder instrument in het veel bredere geheel. In dat opzicht blijkt het nieuwe ‘Wrapped in rhythm: vol. 1’ net daarom ook een genot om te (her)beluisteren, al heeft dat mogelijk ook iets te maken met de
manier waarop Puoane en haar band de ritmiek en spirituele, dichterlijke zeggingskracht van de teksten van Mashile aangrijpen als aanzet voor de op wat klassieke(re) leest geschoeide, maar desalniettemin elegante vocale jazzmuziek.

Zoete feel

Soms duiken er op ‘Wrapped in rhythm vol. 1’ misschien wel wat zoeterige accenten op, zoals tijdens de vooruitgeschoven single “Latitude“. Elders hoor je onder meer zwierige vocale uithalen en bluesy pianogrooves, zoals tijdens het wat donkere “Find the path”. Tezelfdertijd merk je hoe deze songs gedragen worden door de soepele, flexibele en heldere stem van Puoane. Sterke songs die je zo op de radio hoort. Al valt ook het in feelgood sferen wentelende “Illicit love’ dat versterkt wordt door een funky orgeltje op.

Verscheurdheid tussen culturen

Al zit de kern misschien nog het meest in een song als “From the outside in”. Die evoceert de haast onbeschrijfelijke verscheurdheid van het tussen twee afkomsten/culturen in te zitten. Terwijl de wereld immens groot is, gegeven tenminste dat je over die verbeelding beschikt. ‘Wrapped in rhythm vol. 1’ is een eerlijke, warme en kleurrijke plaat die uitnodigt om volop van te genieten én doet meteen al uitkijken naar de opvolger.

Live te zien tijdens een kleine tournee, met onder meer De Roma op het programma.


Related Images: