Tord Gustavsen Trio verweeft klassieke inspiraties met hedendaagse jazz
Tord Gustavsen Trio, ‘Seeing’
Het uit Scandinavië afkomstige Tord Gustavsen Trio heeft met ‘Seeing’ alweer een erg sterk en bijzonder smaakvol nieuw album uit. Samen met producer Manfreid Eicher werd beslist om de in 2023 gemaakte opnames in de studios La Buissonne (Frankrijk) uit te gaan brengen.
Verweven palet van klassiek met hedendaagse jazz
In tien perfect op elkaar aansluitende composities brengt de rond de Noorse pianist Tord Gustavsen werkende groep lyrische pianoballades die vaak een melancholische, dan wel meditatieve inslag hebben. Zo steunt dit trio ook deze keer niet geheel verrassend wat op het immense, belangwekkende oeuvre van J.S. Bach, zoals onder meer hoorbaar is bij aandoenlijk mooie bewerkingen van het inmiddels vierhonderd jaar oude ‘Christ lag in todesbanden’ of tijdens ‘Auf meinen lieben gott’. Waarbij ook op te merken valt hoe die herwerkingen probleemloos verweven worden met eigen composities van de Noorse componist/pianist zoals het uitstekende ‘Extended circle‘ of zoals ‘Seattle song’ dat het nieuwe album afsluit.
Poëtische verklanking
‘Seeing’ blijkt een erg atmosferische klankkleur te hebben. De groep neemt de vrijheid om soms sterk de improvisatorische kaart te trekken. Zo ademen de composities vaak een erg subtiele ingetogenheid, terwijl andere zoals ‘Piano interlude – mediation’ misschien een net wat meer mysterieuze en donkere zijde laat zien. Tezelfdertijd voel je best snel aan hoe de muziek die Gustavsen op piano, Steinar Raknes op contrabas en Jarle Vespestad op drums naar voren brengen een opmerkelijk sterke reeks aan emoties herbergt. In zekere zin werkt de muziek van het trio ook als een soort verklanking van delicate en uiterst broze poëzie, wat bijvoorbeeld tot uiting komt in een intimistische, verstillende compositie als ‘The old church’.
De vrijheid van de improvisatiejazz
Hoewel de bezetting met piano, bas en drum eerder klassiek te noemen is, merk je dat er soms ook lichtere invloeden uit de wereld van de elektronica – heel subtiel en uiterst gelaagd – aan te pas komen. In deze drie kwartier durende muzikale cyclus valt daarnaast ook op hoe als de groep los komt van de eigenlijke compositie, zoals onder meer het geval is tijdens een met enkele heerlijke soli op contrabas opgerijkte track als ‘Extended cycle’ ze tot echt héél sterke passages in staat is. Dat blijkt ook onder meer het geval bij de romantische, met bluesy accenten opgewerkte pianoballad ‘Beneath your wisdom’ of de traanvochtopwekkende versie van de door Lowell Mason gepende chorale ‘Nearer my god, to thee‘.
Rijk album met brede muzikale invalshoeken
En zo stel je vast dat een plaat die opent met een knappe, lichtjes naar zwoele, Arabische klanken hintende herinterpretatie van een oude, Noorse kerkhymne een goede drie kwartier later een meer dan blijvende indruk nalaat. ‘Seeing’ is dan ook een erg rijk album waar jazz en klassiek de primaire bronnen zijn, maar waar evengoed streepjes folk, gospel, blues en americana in te herkennen vallen.