The Golden Glows brengen je in een bedwelmende roes
The Golden Glows, ‘On moonlight and rain’
Wie de geschiedenis van het Antwerpse trio The Golden Glows erop naslaat, ontdekt een breed uitwaaierend repertorium. Van oude gevangenisliederen en traditionals uit de roots, blues, folk and jazz, het zit allemaal in hun klein, maar fijne oeuvre. Op hun nieuwe album ‘On moonlight and rain’ laat de groep zich onder meer leiden door het 18de-eeuwse Japan. Evengoed tref je sporen aan van een project met de IJslandse producer en elektronica-wizard Valgeir Sigurdsson en het illustere BOX-ensemble.
Magisch realisme
Dit akoestische trio bestaande uit songschrijver Bram Van Moorhem en vocalistes Nel Ponsaers en Katleen Scheir zoekt uitdrukkelijk naar vernieuwing en komt op ‘On moonlight and rain’ uit bij tijdloze verhalen met een donkere en duistere kant. Iets helemaal anders dan voorheen, dus. En toch ook weer niet, want eerder maakte deze groep verschillende projecten en albums rond het werk van folk-godfathers Alan Lomax en Harry Partch, waarin evengoed donkere murder ballads opdoken.
‘On moonlight and rain’ is eigenlijk een vertelling bestaande uit negen hoofdstukken, die allen in meer of mindere mate over magie gaan. Zo put de groep, zoals onder meer uit ‘Kibutsimi’ blijkt, inspiratie uit verschillende geestverhalen uit de Japanse folklore. Dat lijkt initieel wat vreemd en exotisch aan te doen, maar in essentie gaat het om erg universele inhouden en concepten (leven, liefde, lust, angst voor het vreemde, armoede en welzijn..). Kenmerkend is bijvoorbeeld een compositie als ‘A serpent’s lust’ waarin een minnaar zowaar in een demon transformeert.
Supergroep
Op muzikaal vlak doet het Golden Glows-trio beroep op allerhande gastmuzikanten. Zo treffen we Nicolas Rombouts op bas aan, naast Nathan Daems op ney/kaval, (slide)gitaarspecialist Geert Hellings (let maar eens op de huilende gitaren in ‘White Peaks’), Bram Weijters op keys/synths en Matthijs Vanderleen op drums/ marimba/ vibrafoon, die een bijdrage leveren. Een supergroep haast. Evenzeer valt onder meer de inzet van de Belgische-Berlijnse producer Koenraad Eecker in het geheel sterk op (leg je oren maar te luister bij de claustrofobische, desruptieve techvibe van ‘The blue hood’), terwijl er evengoed ruimte blijkt voor eigenzinnige folk (‘The chrysanthemum vow’) en droomachtige soundscapes zoals de traag bedwelmende, mysterieuze klanken in opener ‘Rain’.
Dat alles maakt van ‘On moonlight and rain’ een plaat die langzaam bedwelmt en onder de huid kruipt. Zoals vrijwel alleen de allerbeste platen dat doen.
Zin om nog meer nieuwe Belgische muziek te ontdekken? Neem een kijkje in onze BEst of the buNLch-artikelenreeks én Spotify-playlist!