CE’s StripFax januari 2023
CE’s StripFax bundelt elke maand enkele strips, die we graag onder de aandacht brengen, maar niet uitgebreid recenseren. Dat wil niet zeggen dat het niet de moeite loont om deze strips te lezen. Met onze korte recensies ontdek je snel dat een strip je al dan niet kan bekoren.
Nadat ze haar man heeft verloren moet oma naar het rusthuis. Iedereen die ooit hetzelfde heeft meegemaakt met zijn ouders of grootouders zal veel herkennen in dit album. De ouderen hebben het moeilijk met de veranderende levensstijl, de aftakeling van zowel lichaam als geest, de eenzaamheid, het wachten op bezoek… Maar het is niet al kommer en kwel: nieuwe ontluikende liefde en humor maken het album erg aangenaam om te lezen. Meer nog, het raakt je recht in het hart. Een emotie die we hopelijk nog tot het einde van ons leven kunnen voelen. De hoofdpersonages in dit pareltje bewijzen in ieder geval dat het kan.
Ook dit tweede deel over een echt bestaande verzetsvrouw die duizenden kinderen van de dood redde, grijpt je bij je nekvel. De simplistische tekeningen doen een kinderboek vermoeden, maar de gruwel is echt en wordt getoond. Jonge lezers worden dus best begeleid. Je verwondert je over hoe laag mensen kunnen gevallen zijn in WO II, maar na het lezen besef je dat deze onmenselijkheid nu nog voortleeft in andere oorlogen. Alleen daarvoor is deze stripreeks meer dan de moeite.
Laat je niet misleiden door de wat suffe cover die een sprookje van 1001 nacht doet vermoeden. Lupano, topscenarist van o.a. Alim de leerlooier en Krasse knarren, brengt een grappige parabel over boekenliefhebbers. Ze proberen te redden wat mogelijk is uit de bibliotheek nadat de nieuwe machthebber bevolen heeft alles te verbranden wat niet in overeenstemming is met de religie. Komt bekend voor, want de strijd voor kennis, wetenschap en waarheid moet heden ten dage nog gestreden worden. Lieflijk getekend, met veel humor gemaakt en het leest als een trein. Niet alleen voor boekennerds!
Het eerste deel over dit homo-koppel was als een warm bad van emoties. Nu is er meer tijd voor een plot als Salto zijn eigen revue wil opzetten, maar gedwarsboomd wordt door zijn concurrent. De sterke eigenschappen van het eerste deel, vinden we ook hier terug. Veel aandacht voor levensechte emoties, warme tekeningen in pastelkleuren en leuke karakters in een (voor mij) onbekende wereld van bearlesque zorgen ervoor dat iedereen dit goed zal vinden, ook buiten de wereld van LBTQIA+. Hopelijk krijgt Wilbert hiermee evenveel succes als zijn hoofdkarakter Salto.
De schitterende cover is de perfecte introductie tot een vreemde, magisch-realistische familiekroniek. Het hedendaagse sprookje begint met een conflict tussen een moeder die haar stem regelmatig verliest, en haar opstandige dochter. Als de grootmoeder in het ziekenhuis geraakt en er een vreemde snuister opdaagt die een pakje van haar wil of anders.., dan geraakt het verhaal in een hogere versnelling. Dat tempo verliest het spannende verhaal niet meer tot een bizarre ontknoping. De prachtige, zwart-wit tekeningen van Peeters dragen bij tot de sinistere sfeer van het boek.
Na vier jaar en acht verzamelalbums is het volledige oeuvre rond de in Nederland superpopulaire machtswellusteling compleet. Niet alleen is deze reeks mooi uitgegeven, maar ook erg volledig met veel reclamewerk en andere stripuitstapjes van Peter De Smet. Voor vele, jongere stripauteurs in Holland was de geestelijke vader van de Generaal een voorbeeld. Als je zijn werk nog niet kent, is dit de ideale kennismakingsreeks. Voor liefhebbers valt er nog veel nieuws te ontdekken, ook in de goedgeschreven dossiers.
Oorspronkelijk was dit avonturenverhaal in de Zuid-Amerikaanse jungle opgezet als een trilogie, maar blijkbaar hebben de auteurs zoveel te vertellen dat we nog niet aan het einde zijn. Geen probleem, want dit spannende, old-school verhaal blijft boeien. En alhoewel Loisel zelf een fantastische tekenaar is, hij moet zich geen zorgen maken want stripwerk van Pont is ook verbluffend. Hopelijk gaan ze nog even door.
De inmiddels 80-plusser topscenarist Christin schrijft met deze strip een prachtige ode aan het Parijs van de jaren vijftig. Deze historische schets is een nostalgische blik op vergane tijden, maar tevens een misdaadverhaal en een coming of age-parabel. De anti-climax op het einde doet eigenlijk de opgebouwde spanning teniet, maar sfeervol is het wel, zoals een strip over de bruisende lichtstad betaamt.