Anouar Brahem Quartet speelt de winterblues weg

Anouar Brahem Quartet speelt de winterblues weg

Anouar Brahem Quartet in de Singel 4 out of 5 stars

De Tunesische oudspeler Anouar Brahem is een klasse apart. Dat bleek alweer tijdens een heerlijk warm concert in de Antwerpse Singel in het kader van het Winterfuse programma. Een prima keuze qua programmatie ook gezien de winter met bar en ijskoud weer. Als “medicijn tegen de winterblues” programmeert De Singel overigens een brede selectie aan artiesten uit de hele wereld. Artiesten zoals Fatoumata Diawara of Mulatu Astatke, of in dit geval ook Anouar Brahem.

Wereldwijs

Brahem is een klassieke naam in de ECM-stal. In zekere zin geldt hij als een soort huis van vertrouwen, zeker voor wie reeds vertrouwd is met zijn muziek. In de loop van een goed vier decennia lopende carrière bracht de kleine, bebrilde Tunesiër talloze albums uit op het prestigieuze ECM-label van Manfred Eicher en speelde hij zowat over heel de wereld. Dat blijkt ook uit zijn tourschema. De ene dag in Frankrijk, dan weer naar Italië of naar Griekenland. Ook in ons kleine Belgenlandje is hij vaak welkom, onder meer op jazzfestivals zoals Jazz Middelheim. Maar evengoed duikt hij op in concertzalen zoals Bozar, Flagey of de Turnhoutse Warande.

Deze avond was het dus in de Blauwe zaal van de Antwerpse Singel te doen. Op het programma: een uitzonderlijk kwartet dat zich – niet eens zo heel verrassend – grotendeels baseerde op de release van ‘The Astounding Eyes Of Rita’ (2009, ECM). Overigens ook het album dat Brahem en co tijdens de meest recente editie van Jazz Middelheim presenteerden.

Brede kijk op de wereld

Brahem is misschien wel een soort baken voor muziekliefhebbers met een bredere kijk op de wereld. Diens virtuoze spel op de oud, een peervormig snaarinstrument, beroert al jaar en dag allerlei mensen. Ook deze avond in de Singel bleek dat het geval. Naast Brahem waren er topmuzikanten zoals basklarinettist Klaus Gesing, elektrisch bassist Björn Meyer en percussionist Khaled Yassine. Zij gaven zoals steeds het allerbeste van zichzelf en brachten samen muziek tot stand die enerzijds oorstrelend is, maar anderzijds diep hart en ziel raakt.

Koortsachtige trance

Het kloppende hart van de muziek zit grotendeels in de manier waarop Brahem meesterlijk en met buitengewone souplesse de snaren van zijn oud bespeelt. Dat heel specifieke oud-geluid wordt afgewisseld/versterkt met zwierige handpercussie (bendir, darbouka) van Khaled Yassine. Samen met een basmeester als Meyer en de harmonieuze melodieën van Gesing op basklarinet en sopraansax leverde dat in de Antwerpse Singel wederom heel vrij, in sterke mate op instinct drijvende muziek op die een soort bezwerende, koortsachtige trance tot stand bracht.

Wie in de Blauwe zaal van de Singel zat, genoot van een heel fraai concert waarin Brahem en de zijnen vele klassiekers speelden (zoals onder meer het vrolijke ‘Stopover At Djibouti’). Al was het hoogtepunt misschien vooral de manier waarop elk van de muzikanten de vrijheid kreeg om zichzelf wat te presenteren. Zo noteerden we onder meer een heerlijk fijn geïmproviseerde bassolo die Meyer op een vrij moment uit de losse pols schudde. Evengoed kregen ook Yassine op percussie en Gesing een moment om hun muzikale kunst te demonstreren.

Aan het eind van het concert gaf de ook nu weer zwijgzame en helemaal op de muziek scherpstellende Brahem te kennen dat ze nog twee composities zouden spelen, waaronder de knappe titeltrack ‘The Astounding Eyes Of Rita’ die hij opdroeg aan de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish. En zo kregen we hier een meer dan bijzonder concert te horen dat de winterblues helemaal verdreef.

Anouar Brahem Quartet live gezien in de Singel op 2/12 4 out of 5 stars

Related Images: