Brian Bones onderzoekt de misdaad in klassieke patserbakken

Brian Bones onderzoekt de misdaad in klassieke patserbakken

Georges Van Linthout & Rodolphe, ‘Brian Bones, privédetective 2. Eldorado’ 4 out of 5 stars

Auto’s in de jaren 1950-1960 zijn fantastisch, punt. Het lijkt wel of de wagens van toen een soort magie bezitten waardoor ze ook nog eens op papier stralen. Jean De Mesmaeker, alias Jidéhem, was zo iemand die de voertuigen zelfs nog mooier kon overbrengen met potlood en papier. Toeval of niet, de wagens in Van Linthout en Rodolphes ‘Brian Bones, privédetective’ doen ons denken aan zijn tekenstijl. Ook in deze ‘Eldorado’.

De reeks draait om een misdrijf waarin Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50-’60 worden betrokken. In debuutalbum ‘Roadmaster’ was het de Buick Roadmaster ’52 die fungeerde als crime scene. Dit keer is die eer weggelegd voor de Cadillac Eldorado.

Het slachtoffer is actrice Carol Lorraine, die samen met haar man een auto-ongeluk heeft gehad onderweg naar God weet waar. Haar man, filmproducent Claude Goddard, was daarentegen quasi ongedeerd. Brian Bones vermoedt meteen dat er kwaad opzet in het spel is, vooral omdat de levensverzekering van Carol maar liefst 150.000 dollar waard is voor de erfgenamen. Een verhaal vol actie dus.

Door Brians karikaturale sidekick Joe Norton komt het verhaal toch luchtig over. Zo doet het duo denken aan Chesterfield en Blutch, een combinatie die bij ‘De Blauwbloezen’ ook voor het humoristische aspect van de reeks zorgt. Het scenario van Rodolphe zit uitstekend in elkaar, leest vlot en mijdt ellenlange teksten waarin eigenlijk niks gezegd wordt – weg met het oeverloos geleuter! Dat verbaast ons niks, want hij heeft ervaring zat in het verhalen schrijven. Denk maar aan ‘Amazonia’, ‘Centaurus’ en nog zo veel meer.

Grafisch zit het tweede ‘Brian Bones’-verhaal ook snor, met enkele piekfijne auto’s, kleurrijke decors en personages in een stijl die ons een beetje doet denken aan ‘Guus Slim’ en ‘Natasja’. Logisch, want tekenaar Georges Van Linthout op zijn beurt werkte mee aan ‘Natasja’, ‘Rooie Oortjes’ en het one-shot ‘Aan de waterkant’, waar Rodolphe het verhaal voor schreef.

En het extra dossiertje na het verhaal met een interview en schetsen? Het verrast ons weinig, want dezer dagen is een extra dossiertje niet meer de uitzondering op de regel, maar we nemen het er nog steeds al te graag bij.

Related Images: