OPMAAT – Een nieuwe muzikale kruisbestuiving tussen NNO en Grasnapolsky..
De herfstwind giert door de straten van Groningen als ik richting SPOT wandel. Binnen heerst een warme, verwachtingsvolle sfeer. Vanavond beleef ik de eerste editie van OPMAAT – een nieuwe samenwerking tussen het Noord Nederlands Orkest (NNO) en festival Grasnapolsky. Twee werelden die elkaar zelden raken, vinden elkaar in een avond vol muzikale ontdekkingen: klassiek en pop, orkest en festival, vaste stoelen en vrije looproutes.
Bij binnenkomst trekken de kleurrijke kunstwerken van Kunstkantine direct de aandacht. De foyer ademt de creatieve vrijheid van Grasnapolsky. Dj’s van Relate Radio vullen de ruimte met ritmes die de overgang tussen acts moeiteloos begeleiden. Bezoekers wandelen, luisteren en praten; er is geen vast programma, geen stoelenrijen. De sfeer is los en nieuwsgierig — een festivalgevoel midden in een concertgebouw.
De avond opent met Min Taka, die haar mix van indie, liquid drum & bass en hyperpop in de kleine zaal brengt. Aanvankelijk is het nog rustig, maar al snel vult de zaal zich. Haar set is dromerig, broeierig en gelaagd — precies de juiste toon voor de start van iets nieuws. Het publiek luistert aandachtig; het gevoel van ontdekking hangt in de lucht.
Daarna betreedt het Noord Nederlands Orkest het podium, onder leiding van Risto Joost. Geen formele ambiance, maar een staand publiek dat luistert alsof het een popshow betreft. De twee korte sets zijn filmisch, intens en virtuoos — van spanningsvolle soundtracks tot klassieke erupties. Het is bijzonder om te zien hoe het vaste NNO-publiek en de nieuwsgierige Grasnapolsky-bezoekers elkaar vinden. Twee werelden die in harmonie samenvloeien.
In de kleine zaal staat het publiek dicht op elkaar voor Sef, de onbetwiste headliner. Met een kleine formatie brengt hij nummers van zijn album Lieve Monsters en bewijst hij opnieuw zijn kracht als performer. Zijn optreden is warm, persoonlijk en overtuigend. Een samenwerking met het orkest zou een droomcombinatie zijn geweest — misschien iets voor de volgende editie.
De avond eindigt met Def, die het jonge publiek moeiteloos aan het dansen krijgt. Met glas wijn in de hand en een dj naast zich brengt hij luchtige, aanstekelijke energie in de zaal. Zijn natuurlijke charisma werkt ontwapenend. Later dit seizoen is hij tijdens Eurosonic in Groningen te zien met een liveband — ik ben benieuwd hoe zijn nummers dan zullen klinken in een meer uitgewerkte setting.
De eerste editie van OPMAAT voelt als een frisse wind in de Groningse muziekscène. Er zijn nog wat kleine verbeterpunten — een foodcorner was welkom geweest — maar het concept werkt uitstekend. Vrij rondlopen tussen orkest, pop en kunst, zonder hokjes of hiërarchie: het voelt vernieuwend en verbindend.
Als dit de opmaat is voor een terugkerend evenement, dan is de toon overtuigend gezet.
Onze website gebruikt cookies om u een optimale surfervaring aan te bieden. Door verder te gaan accepteert u het gebruik van cookies. Voor meer informatie, lees onze Cookie Policy.