Adja Fassa mengt frisse neo-soul en gospel met maatschappijkritiek

Adja Fassa mengt frisse neo-soul en gospel met maatschappijkritiek

Adja, ‘Golden retrieve her’ 4 out of 5 stars

Goed twee jaar na debuutep ‘Ironeye‘ verschijnt er met een ‘Golden retrieve her‘ een eerste full studio-album van de Antwerps-Brusselse componiste Adja Fassa. Ze studeerde theater, maar onder impuls van platformen zoals het Brusselse Volta ging ze ook steeds meer de muzikale toer op. Op ‘Golden retrieve her’ komen sensualiteit en strijdlust heerlijk samen.

Vier kernthema’s

Het album is een eindproduct van een wat langer traject. Zo behandelt Fassa samen met haar muzikale metgezellen een reeks kernthema’s die als tarotkaarten (een extraatje bij de vinylrelease) zitten: relaties, de maatschappij, morele ondergang en hoop. In de sensuele, schijnbaar lichtvoetige en direct goed in het oor liggende composities is er dus wel een maatschappijkritische insteek te vinden. Zoals onder meer in ‘A moment’ waar stilgestaan wordt bij het dagelijkse leven wat een kritische blik op de sterk door kapitalisme aangestuurde maatschappij oplevert. Vrij vertaald zegt die song ergens iets als ‘we lijken met zijn allen de weg kwijt te zijn.

De wereld verruwt en verrechtst alsmaar, hetgeen in de praktijk de bodem legt voor een hard, neoliberaal discours waar oordeel vrijwel per direct geleverd wordt. Fassa brengt via haar muziek echter een heel uitgesproken vraag naar meer zachtheid en tederheid die in deze bittere, harde wereld meer dan nodig blijven.

Bittere wereld

Dat de wereld soms ten onrechte meer dan bikkelhard is. probeert Fassa dus via haar sensuele en vaak best groovy composities aan te klagen. De titel, een clevere woordspeling op het ideaalbeeld van ‘huisje, tuintje met een golden retriever’, zet de luisteraar meteen goed op weg. De teksten zijn snedig en Fassa heeft het hart op de tong. Ze wil verhalen vertellen die er net zoals in het theater echt toe doen. Een spiegel van de realiteit. Een blik op de échte wereld. Zo heeft ze het in een van haar songs onder meer over een Deliveroo koerier die gestalkt wordt door telemarketeers. Of wekt ze onder meer het verhaal tot leven waarin iemand hard reageert op een jonge, alleenstaande vrouw die ondanks alles alleen maar de eindjes aan elkaar tracht te knopen.

Lichtende voorbeelden

Naast deze uit het leven gegrepen verhalen, valt de erg internationale sound op. Ongetwijfeld vindt de luisteraar op het bij het Gentse SdBan Records label verschenen ‘Golden retrieve her’ zo sporen terug van allerlei muzikale helden en heldinnen van Adja Fassa. Artiesten zoals D’Angelo of Erykah Badu bijvoorbeeld. Maar ook Prince, Jamiroquai of Joni Mitchell. Toch blijven zij slechts voorbeelden voor de grote muzikale ambities van Fassa. Op haar debuut brengt zij een erg hybride blend waarin soul, gospel, funk (check ‘Sucking on my empathitties‘ maar), jazz en blues (bijvoorbeeld tijdens ‘Unfriend‘) heel spontaan met elkaar gemengd worden.

‘Golden retrieve her’ is dankzij een uiteenlopende mix van allerhande factoren, zoals onder meer producer Adam Scrimshire, Koen Gisen die instond voor mixing, en een uitgebreide band met o.a. Fassa’s partner-in-crime / gitarist en arrangeur Alexis Nootens,.. , een best fris en bijzonder straf album geworden. Dat heeft ook Jamie Cullum begrepen die Adja Fassa recent uitnodigde om het over de Belgische muziekscène te hebben. Net zoals zij in de zomer verschillende festivals aandoet, waaronder een optreden op Gent Jazz. Een artieste dus om te blijven volgen !

Related Images: