Opening Night: het prille begin van een nieuw muzikaal avontuur

Huiskamerconcerten blijven een bijzonder gegeven. Zo vernamen we via een van de recente nieuwsbrieven van Kathy Vanhout (Imaginary Sister,..) dat Opening Night, de groep die ze samen met Bert Dockx (Flying Horseman, Dans Dans, Ottla, Bert Dockx Band, Strand,..) vormt enkele kleinschalige concerten zou gaan spelen. Waaronder een concert in een straat in Mortsel waar weleens meer try-outs van voorstellingen en concerten doorgaan.
Om de context wat te schetsen : bezoekers kwamen terecht in een warme en gezellige huiskamer die de liefde voor kunst en cultuur duidelijk evoceert. Aan de buitenkant van het gebouw een fraai weesgedicht van Ilja Leonard Pfeiffer, binnen een aardige bibliotheek aan boeken. En kunstwerken die een zekere gevoeligheid als persoonlijkheid uitstralen.
Een fijne, open en erg uitnodigende atmosfeer dus. Heel kleinschalig en net daarom ook best intiem. Een ideale lokatie ook voor een performer of een groep die nieuw materiaal eens wil uittesten, wat bij Opening Night helemaal ook het geval bleek. Kathy en Bert speelden onder de Opening Night noemer weliswaar al enkele pre try-outs, maar dit was toch weer een herinnering aan de rol die muziek, en dan meer specifiek livemuziek, in het leven zoal kan spelen.
Voor een uiterst select publiek speelden Kathy Vanhout (zang, casio, samples) en Bert Dockx (gitaar, effecten) een concert waaruit in de allereerste plaats ontzettend veel liefde voor muziek en film bleek. Een concert ook waarin embryonale songs gebracht werden. In sommige gevallen zoals “Words” heel afgemeten en kort. Terwijl ook de actualiteit zich manifesteerde, zoals het geval bij “Uncanny woman” waarin herinnerd werd aan de dag van de rechten van de vrouw (en dus voor alle duidelijkheid niet Vrouwendag).
Al van bij aanvang, met het dromerige ‘Clouds’ en het erop volgende ‘Hiding’ werd duidelijk dat het een bijzonder intiem concert zou gaan worden. Het mooie was misschien vooral hoe de kale, tot de essentie gestripte muziek (akoestische gitaar, piano, effecten en een handvol samples) maximaal effect wist te genereren. In sommige composities als ‘Blue Blue’ werd net zoals tijdens ‘Inconsolable’ een soort van troosteloosheid verklankt. Opening Night bracht erg filmische liedjes die in zekere zin de feel en flair van sensuele, lichtvoetige en dansbare Franse pop in zich droegen, met als keerzijde de eerder weidse, en soms best bluesy gitaarinterventies van snarendrijver Bert Dockx.
Resultaat : een ronduit schoon concert, met een paar haast obligate schoonheidsfoutjes. Charmant ook hoe Bert Kathy aanspoorde om tijdens een voortijdig stopgezet nummer toch maar verder te doen (“schatteke, we zijn goed bezig”). Verder zou je ook probleemloos kunnen stellen dat composities zoals ‘Technicolour’ erg duidelijk maakten dat cinema een gedeelde bron van inspiratie is tussen Vanhout en Dockx. We zouden het eens moeten navragen, maar de kans is best groot dat de samples die het duo her en der tijdens het concert gebruikten afkomstig zijn uit hun favoriete films. En ook: het iconische filmbedrijf Technicolor diende onlangs de boeken neer te leggen. Gedaan met kleur dus, al vielen die kleuren wel volop te horen in songs als de kiekenvelblues ‘Skin’en de meer dan fraai opgespaarde bis ‘Staring at the sky’.
We zagen in een huiskamer in Mortsel twee jonge, door liefde aan elkaar gebonden muzikanten nieuwe, oorspronkelijke en in de kern filmische muziek brengen. Een fris en best deugddoend concert werd het. We kijken hoedanook alvast erg uit naar nieuwe try-outs en concerten die er nog geprogrammeerd worden.
Opening Night, gezien op 8/03/2025 tijdens een huiskamerconcert in Mortsel.
Volgende concertdata zijn: 25/03 (Uitgelezen, 404, Gent) en 18/04 (Beatrijs, Linkeroever).