Stef Kamil Carlens eert Dylan

Stef Kamil Carlens eert Dylan

Stef Kamil Carlens & the Garden of Eden, ‘Live 2021 – 2022’ 5 out of 5 stars

Er zijn artiesten van wiens repertoire je met je fikken af moet blijven. Tom Waits is zo iemand. Leonard Cohen wordt ook meer oneer dan ere aangedaan, zelfs door de First Aid kittens. JJ Cale naspelen doen alleen de allergrootsten. 

Gelukkig is Bob Dylan eerst en vooral songsmid pur-sang, en maakt de eigenzinnige man en diens stemgeluid het sommige luisteraars ietwat lastig.

Maar zelfs zijn zinloos zeuren is vaak buitengewoon, om het met Frank Vanderlinden en de Nieuwe Snaar te zeggen.

Terwijl Dylans laatste optreden in België werd vertroebeld door de abominabele galmbak die Vorst Nationaal heet, wroette Stef Kamil Carlens en kornuiten zich door het repertoire van de brave nobelprijswinnaar. 

Voor de tournee met Dylan-songs van start gaat is er deze live registratie van een wilde avond in Hoboken, voor één keer niet de stad in New Jersey maar close enough! Wij waren benieuwd of Carlens de lat wist te halen, laat staan de meet.

Geen kleine schoenen

Stef Kamil maakt het zich in elk geval lastig genoeg. Een repertoire dat alom bewierookt werd de afgelopen vijftig jaar én waar sommige die-hards weinig variatie op tolereren heropnemen was niet voldoende. Daarbovenop moest ‘Live 2021-2022’ ook nog een dubbel livealbum worden. Voor uw tikker het begeeft, Carlens en co komen er vlotjes mee weg!

Als je een plaat kan openen met een dergelijk vurige live versie van ‘All along the watchtower’ zijn de verwachtingen voor de rest van de nummers hoog gespannen. Toegegeven, het arrangement is dens en druk, en het dwarse fluitje loopt misschien wat in de weg, maar wat een energie! 

‘Political World’ transformeert dan weer van een transparante groove naar een losbandig rocknummer en drijft op de backing vocals van Liz Accoe, Karoline Leki, Kamosi en Rahmat Emonds. 

Stef Kamil Carlens én topband

Carlens’ band klinkt trouwens alsof ze louter bestaat uit rasmuzikanten van de vervlogen sixties. Het gitaartrio Carlens, Geert Hellings en Simon Pleysier heeft meer groove dan je twee oren aan kunnen. Nergens wordt er overbodig met solo’s gegooid. Elke lick en elke riff klinken op hun plaats. Dat de live-groove net dat beetje minder gequantiseerd klinkt dan eender welke recente studioplaat neem je er met heel veel liefde bij. Zo hoort muziek te klinken, lieve luisterbuiskinderen.

Keyboardspeler Matt Watts is ook geen kleine meneer in de muziekscene, en tweede toetsenman -jawel- Thomas de Prins werd als kind niet in een wieg gelegd maar in de Leslie van een Hammond orgel. De twee bespelen een arsenaal aan oude en moderne instrumenten, wat een modale band uit een laptop laat komen. Niet bij the Gates of Eden dus!

Pareltjes en live werk

Mag er ook kritiek zijn? ‘Shelter from the storm’ belandt wat ons betreft helaas in de verkeerde groove, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een beenharde versie van ‘Like a Rolling Stone’.

De tweede CD werd opgenomen in de Roma, en klinkt misschien net dat beetje transparanter dan de eerste plaat. ‘Most likely you’ll go your way (and I go mine)’ klinkt in elk geval een pak frisser dan de versie die zijn eigenaar in Vorst neerzette een paar maanden geleden.

Stef Kamils stem is met te rijpen net dat beetje dieper geworden en past daardoor naadloos in de songs. Luister naar ‘Not dark yet’ en je begrijpt meteen wat we bedoelen.

Ga dat live zien!

Je kan muggeziften over een interpretatie en een arrangement hier en daar, maar wij kennen weinig bands die een dergelijk kolossaal geluid kunnen neerzetten als de Gates of Eden. 

Wij concluderen: voor de Carlens’ fans, ga kijken om Stef te zien.

Voor de Dylan fans, ga kijken om je favoriete songs te zien heropleven uit een stoffig archief.

Voor al de rest, ga gewoon kijken en geniet. De hele maand maart in een CC bij u in de buurt.

De tourdata vind je op de webstek van Starman Records en Stef Kamil Carlens himself

Related Images: