De grootheidswaanzin in het debuut van Thibau Vande Voorde

De grootheidswaanzin in het debuut van Thibau Vande Voorde

Thibau Vande Voorde, ‘De kever en de koning’ 4 out of 5 stars

Debuteren met je eindwerk, het is niet iedereen gegeven. Bij uitgeverij Oogachtend bewezen ze al vaak een goed oog te hebben voor beginnende stripmakers. Dat is bij ‘De kever en de koning’ van Thibau Vande Voorde niet anders. Met een compact, goed verteld en verbeeld verhaal weet hij de argeloze lezer al snel mee te sleuren in het wespennest (of mogen we zo flauw zijn het deze keer een kevernest te noemen?) van koloniaal Afrika aan het einde van de negentiende eeuw.

In dit debuut draait het allemaal om Joseph Lippens die op zoek gaat naar zijn zieke vader ergens in een uithoek van Midden-Afrika. Gedurende een hele tijd voorzag die laatste koning Leopold trouw van ladingen ivoor, maar sinds kort lijkt hij van de aardbodem verdwenen. Met een bont gezelschap trekt zoon Lippens het Afrikaanse binnenland in. Daar lijkt hij ten prooi te vallen aan een vreemde kever die zich in zijn oor nestelt. Of is het aan zichzelf?

De prijs der dingen

Over de grootheidswaanzin van Leopold II in Afrika is heel wat geschreven, getoond en gepraat. Van die platgetreden paden blijft Vande Voorde grotendeels weg in zijn eerste strip. Al is dat uiteraard wel de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt en die evengoed een rol speelt. Toch baadt het avontuur van Lippens in een iets andere, wat magisch-realistische sfeer. Vande Voorde focust op het persoonlijke relaas van een koloniaal die ten onder gaat aan zijn eigen zucht naar roem en macht. Met het personage van de kever verbeeldt hij zeer treffend hoe dat verlangen zich onderhuids langzaam maar zeker een weg baant tot in het diepste van Lippens’ gedachten en het volledig van hem overneemt. Want dat die kever een belangrijk deel is van de titel, moge duidelijk wezen.

Het intrigerende verhaal wordt ondersteund door even intrigerende tekeningen. Ze deden ons af en toe wat denken aan het werk van Lukas Verstraete, maar die vergelijking doet hen tekort. Wat Vande Voorde met een simpele set kleurpotloden tot leven weet te brengen, is wonderlijk. Rijkeluiszoontje Joseph Lippens kon al van bij aanvang fluiten naar de prijs van sympathiekste personage, maar wanneer de gekte geleidelijk groeit, wordt dat ook alleen maar zichtbaarder in zijn verwrongen gelaatstrekken. Zet daartegenover pakweg de tekstloze, grote beelden van het Afrikaanse landschap en je krijgt een even naargeestige als prachtige strip.

Zinderend debuut

‘De kever en de koning’ lijkt van alles precies genoeg. Daardoor is het een mooi afgewerkt geheel waar weinig op aan te merken valt. Met zijn surrealistische kant weet het verhaal de lezer al snel vast te grijpen, terwijl het tekentalent van Vande Voorde zowel aantrekt als afstoot. Waanzin in de schoonheid of schoonheid in de waanzin, wie zal het zeggen. Fascinerend is het in elk geval, niet in het minst wat Vande Voorde nog uit zijn mouw zal schudden.

Laureaat van Stripjaaroverzicht 2020!

Related Images: