De 5 beste films van het najaar - nationaal

De Belgische cinema zit al een tijdje in de lift. Na pareltjes van onder andere Michaël R. Roskam of de broeders Dardenne, weten we al wel langer dat er in ons kleine landje een hoop talent rondloopt waar we erg trots op mogen zijn. Ook dit najaar konden we opnieuw genieten van enkele straffe films, hier onze vijf favorieten.

King Of The Belgians

Het is al een tijdje geleden dat Ricky Gervais met ‘The office’ en Sacha Baron Cohen met ‘Borat’ het genre van de mockumentary helemaal op de kaart hebben gezet, toch blijft het enorm vermakend. Ook in deze hilarische tragikomedie van Peter Brosens en Jessica Woodworth.

In ‘King of the Belgians’ volgen we fictief Belgisch koning Nicolas III (Peter Van den Begin) op staatsbezoek in Turkije. Om zijn imago wat op te krikken heeft hij een Brits documentairemaker ingehuurd om een film te draaien over het bezoek. Maar wanneer ze daar het bericht krijgen dat Wallonië zich onafhankelijk heeft verklaard, begint de miserie. Van de ene stommiteit in de andere hilariteit wordt ‘King of the Belgians’ een geweldige roadtrip film, die je zeker nog moet gezien hebben dit najaar!

La fille inconnue

Jean-Pierre en Luc Dardenne hebben niets meer te bewijzen in de filmwereld. Na twee gouden palmen en een hoop andere prijzen zijn ze gevestigde waardes geworden. Het lijstje met toppers van hun hand is eindeloos: ‘Rosetta’, ‘L’enfant’, ‘Le gamin au vélo’, ‘Deux jours, une nuit’ en noem maar op.

Dit jaar brachten ze ‘La fille inconnue’, een film over een dokter die verscheurd raakt door de mogelijke verantwoordelijkheid voor de dood van een 17-jarig meisje. Hoewel de film niet dezelfde eer verdient als de eerder vernoemde werken, blijft het een enorm goede film die zeker de moeite waard is. Mocht hij gemaakt zijn door iemand anders dan de Dardennes, dan had die persoon ongetwijfeld veel lof gekregen. Maar van Luc en Jean-Pierre verwachten we zelfs nog get ietsje meer.

Le Ciel Flamand

Prostitutie en kinderen opvoeden, het is niet direct de meest voor de hand liggende combinatie in het leven. Toch is dit exact wat Sylvie probeert. Enerzijds probeert ze de beste mama te zijn voor haar zesjarige dochtertje Eline, terwijl ze daarnaast samen met haar eigen moeder een bordeel draaiende houdt.

Deze twee werelden gescheiden houden is hectisch, en wordt steeds problematischer naarmate Eline ouder wordt. Gelukkig is er nonkel Dirk (Wim Willaert) die Eline kan entertainen wanneer mama met andere dingen bezig is.

Opnieuw een sterk staaltje Belgische cinema, dat wederom veel te weinig media-aandacht kreeg (inclusief van onszelf), maar er veel meer had verdiend.

Everybody Happy

Nic Balthazar heeft ook zijn pluimen al verdiend met zijn vorige film over autisme en MS. Dit jaar stond hij er opnieuw met een film over een al even zwaar onderwerp als de vorige twee: depressie.

We maken kennis met Ralph Hartman (Peter Van den Begin), een comedian die zijn beste jaren wel achter zich heeft liggen. Nu komt hij terug met zijn klassiekers die de mensen nog steeds aan het lachen brengen. Maar het gieren en brullen is niet meer aanwezig. Hierdoor geraakt Hartman in conflict met zichzelf, verpersoonlijkt door Anderman (Jeroen Leenders): het zwartgallige stemmetje in zijn hoofd.

‘Everybody Happy’ wisselt hilarische humor af met wel erg zwarte gedachten en heeft daardoor veel nood aan sterke acteurs. Gelukkig wist Balthazar die te vinden in onder andere Van den Begin, Barbara Sarafian en Josse De Pauw.

De premier

Erik Van Looy vindt het zeker en vast niet zo erg dat de juryleden in ‘De slimste mens’ bijna dagelijks lachen met zijn films. Gratis reclame noemen ze dat dan.

Hoewel zijn nieuwste film, ‘De premier’, niet het niveau haalt van ‘Loft’ of ‘De zaak Alzheimer’ kan hij toch zeker gesmaakt worden. Het plot is misschien een beetje van de pot gerukt: de Belgische premier wordt door een groep terroristen opgedragen om de Amerikaanse president te vermoorden tijdens een staatsbezoek, anders gaan zijn vrouw en kinderen eraan. Toch is het opnieuw een leuke thriller, een genre dat Van Looy ligt.

Van het verhaal moet ‘De premier’ het dus niet hebben, maar het is wel heerlijk om eens een echte Belgische Blockbuster te zien, gans in stijl van Hollywood. Gewoon genieten van het entertainment en niet neuten over de cinematografische waarden!