Courtisane festival. Notes on cinema 2017

Een filmmaker trok de straten van Tunis in met een camera, geluidsopnameapparatuur en een blad papier. Uitgangspunt was het bestuderen van de effecten van wind en wolken op het licht en op het blad papier, dat enkele centimeters voor de lens gespannen hing. Al snel kwamen er passanten vragen stellen over die eigenaardige opstelling. Gevolg: een half uur veranderlijk wit papier ondersteund door een waaier aan opinies en discussies.

Hoewel het waarschijnlijk de minst conventionele film is die getoond zal worden, schuift Courtisane Festival die film, 'Foyer', van Ismaïl Bahri, naar voren als speerpunt van hun programma. Cinema is immers niets anders dan een ontmoetingsruimte om uiteenlopende ervaringen te delen. Maar kan de breed uitwaaierende wereld van de film, verder dan gemoedelijk te verwijlen tussen relatie en interpretatie, ook actief meewerken aan het creëren van nieuwe werelden?

Van 29 maart tot 2 april stelt Courtisane een programma voor van 'nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld'.

Het festival zoomt in het bijzonder in op het werk van twee Duitse filmmakers, Peter Nestler en Ute Aurand. Hij is een documentairemaker die de vorm van zijn films organisch laat voortvloeien uit zijn onderwerpen. Zij wijdt haar carrière aan uiterst persoonlijke en intieme dagboek- en portretfilms, artisanaal op 16 mm. Daarnaast worden ook vier films vertoond van het Japanse Ogawa Productions, een militant filmcollectief dat vanaf de late jaren '60 sociale en politieke onrust in beelden vatte. Het beoogde onafhankelijke films te maken en ontwikkelde alternatieve methodes voor het verdelen, vertonen en bespreken van zijn werk. In een gesprek zal de Franse filosoof Jacques Rancière bovendien de relatie tussen cinema, fictie, politiek en werkelijkheid verkennen aan de hand van een selectie recente films.

Ontdek bovenstaande programma's en veel meer op www.courtisane.be, een vier-dagen-en-een-avondvullend filmfestival vol obscuur audiovisueel werk. Een feest voor de zintuigen, ver van de platgetreden paden. In het slechtste geval kom je uitgeslapen de cinema buiten. En kunststudenten kunnen voor € 15 een accreditatie aanvragen, niet te versmaden!