Bookaroo mee voor je lokale boekhandelaar

De uitgevers van Das Mag mikken hoog met hun nieuwe project: met Bookaroo willen ze de lokale boekhandelaar een flinke duw in de rug geven én de concurrentie aangaan met bol.com. 

Het systeem is eenvoudig en heeft, zoals de naam doet vermoeden, heel wat gelijkenissen met Deliveroo. Je plaatst online je bestelling en die wordt doorgespeeld naar de dichtstbijzijnde boekhandel, die de levering op zich neemt en eraan verdient. Kan die het boek niet leveren, dan wordt de vraag doorgespeeld naar de volgende cirkel van boekhandelaren. Als niemand de bestelling heeft behandeld voor middernacht, dan wordt de vraag doorgespeeld naar het centrale magazijn en de winst verdeeld onder de aangesloten boekhandelaren. Op dit moment zijn al tweehonderd boekhandels aangesloten en ook verschillende auteurs roepen op om via Bookaroo te bestellen. 

Tegen bol

Bookaroo speelt in op het idee dat veel mensen de lokale handelaar wel wíllen steunen, maar dat een bestelling via 'grote webreuzen' nu eenmaal gemakkelijker is dan een bezoek aan de handelaar. Met die grote webreuzen wordt vooral bol.com bedoeld, met wie Das Mag-uitgevers Daniël van der Meer en Toine Donk eerder al in aanvaring kwamen. Zo werden de boeken van Das Mag lange tijd niet via bol.com aangeboden omwille van onenigheid over de voorwaarden van bol. 

Vliegende start

Nieuw is het systeem op zich niet, want vele lokale boekhandelaren hebben een webshop of zijn aangesloten bij een platform als Libris. Maar Das Mag doet waar het goed in is: stevige marketing en een felle lancering. In Nederland is Bookaroo vandaag officieel van start gegaan. Op dit moment werden al 1485 boeken besteld via het nieuwe platform. Dat moet ook. Want zoals de initiatiefnemers van Das Mag schrijven: "Zonder vliegende start kan een idioot plan als Bookaroo niet werken. Daarom moeten we vanaf woensdag 3 juli 10.000 boeken verkopen in twee weken."

Als ze in hun opzet slagen, is een uitbreiding naar Vlaanderen mogelijk. Duimen maar.