Lighthousing

Zwoel dansfeestje

De kans van Cutting Edge op vi.be kunnen we al lang niet meer een kleine vijver van talentvolle bands noemen. Met zo’n 430 bands is het met gemak een uit de kluiten gewassen meer na een zware regenval. Daarin je weg vinden is meestal niet gemakkelijk, maar deze keer was de uitzondering die de regel bevestigt. Eén bijzondere bandnaam, één welgemikte muisklik, en we worden in vervoering gebracht door de indietronics van Lighthousing. Maak kennis met het nieuwe Cutting Edge Talent.

Lighthousing bestaat net geen jaar, zo lezen we op hun Facebookbio. Het vijftal uit Antwerpen slaagde er op die relatief korte tijd wel al in een bijzondere sound te ontwikkelen. De bizarre clicks en bleeps van ‘In the name of God’  roepen samen met de flarden twinkelende gitaar een dreigende sfeer op. Het doet ons denken aan de onderhuidse spanning van ‘Les revenants’, waar Mogwai ook zo’n onaardse soundtrack voorziet dat alleen al de muziek ons ongemakkelijk over de schouder doet kijken. Hier gelukkig nog geen zombies gesignaleerd, enkel goed gedoseerde refreinen en spannende overgangen.

We hoorden bij Lighthousing ook iets dat ons bekend voorkwam, maar waar de herkenning ons eerst van ontglipte. Een paar luisterbeurten van ‘She’ later en we kunnen eindelijk toewijzen. Bij momenten heeft het nummer iets weg van The Antlers, en dan vooral hoe de stem van zanger Silberman zich verhoudt tot de rest van de band. De stem van Lighthousing-zanger Matthijs Vanstaen lijkt soms ook van heel ver te komen, alsof ze innig verstrengeld zit in de slepende gitaarmelodieën en voorzichtige beats. De spaarzame echo’s laten dat alles versmelten tot één intens geheel en ook in de teksten uit zich dat: 'She wants a God / but there ain’t nobody here'. De kleine tempoversnelling van het refrein en een intens declarerende Vanstaen maken dit nummer bovendien verrassend dansbaar. Nuja, zo dansbaar als de meest groovende nummers van The xx op bepaalde feestjes. Die feestjes hebben bij dezen een nieuwe soundtrack: Lighthousing.

Bandfoto (c) Sam De Mulder