Gottland

Soms moeten wij niet zoeken naar de band, maar komt de band onze richting uit. Zo ook bij Gottland, wiens muziek door onze hoofdtelefoon werd gejaagd na een tip van een CE-collega. En toegegeven, in het begin was er wat overredingskracht nodig. Maar ondertussen zijn we enkele weken en talloze luisterbeurten verder en raakten we helemaal verslingerd aan de instrumentale nummers die Koen Vermeulen vanuit zijn slaapkamer op de wereld loslaat.

Hoewel sfeer centraal staat gaat Gottland nergens zweven. Dat komt ongetwijfeld doordat er altijd wel ergens in zijn nummers een element zit dat voor een beat zorgt, of op z’n minst voor een drive. En die nummers bundelde hij in mei in de EP ‘Wanderers’, die je gratis kan downloaden op zijn bandcamp. Op vi.be staan intussen ook al voorsmaakjes van een nieuwe EP.

De eerste anderhalve minuut van ‘Wanderers’ schreeuwt Mount Kimbie, en toch weer niet. Het zachtjes aanzwellende orgeltje, dat klaterende water dat ritmisch in de muziek wordt ingebed en het knetterende geruis konden zo van het Britse duo komen. Of lijkt dat maar zo? Gehoor en geheugen gaan even in de clash en we moeten besluiten dat vooral de terugkerende combinatie van dromigere sfeer en dwingende beat de grenzen tussen Gottland en Mount Kimbie even deed vervagen. En alsof Vermeulen al op voorhand aanvoelde dat die vergelijking eraan zat te komen, verrast hij ons door een ander pad te kiezen.

Zowel het vervolg van bovengenoemde ‘Wanderers’ als ‘Gottland’ zijn meer gespijsd met elektrische gitaar en pompende diepe bas. Vooral de opbouw –telkens wat luider, telkens die bas wat meer op de voorgrond- is spectaculair. Het geheel wordt nooit te hard of te stoeferig dankzij het tegengewicht van strategische piepjes half in de schaduw van de gitaar. In ‘Aeolia’ worden samples en instrumenten secuur verweven. Dit keer bespeuren we een akoestische gitaar en opnieuw die klaterende electronica op de achtergrond.

Live neemt Vermeulen trouwens een naamgenoot mee: Koen Van De Gaer en samen spelen en sampelen ze er op los. “Het ongeschreven Gott-Manifest bevatte de volgende woorden: sfeer, ruis, impressies, melodie, weltschmerz, Casio CTK-731's tone 201BASS02 en selfmade samples.” Instrumentale poëzie en een duistere maar hoopvolle clash tussen indie en electronica: Gottland is het mooie resultaat.

Gottland speelt op 24 april in de Kinky Star Club in Gent. Download de EP ‘Wanderers’ hier. Bekijk de fotoshoot van CE-fotograaf Michael Lombarts met Gottland.