Few Bits

Voor goede dingen, moet je even tijd nemen. Wijn rijpt met de jaren. Een boek schrijf je niet in een week. Het debuutalbum van The Mars Volta vroeg ook om meer dan één luisterbeurt. Karolien Van Ransbeeck nam de tijd om aan haar oeuvre te werken. En nog belangrijker: de tijd om de juiste muzikanten rond zich te verzamelen. Zo een proces is er een van bewuste keuzes. Haar formatie is er nu onder de naam Few Bits. En niet meteen met echt weinig maar wel met de juiste deeltjes neemt de band - op dit moment van schrijven - een eerste album op.

Sleutelwoord in de muziek van Few Bits, is ademruimte. En dat geeft Van Ransbeeck haar muzikanten. Ruimte om hun instrumenten te laten spreken en invullen. Op gepaste tijdstippen eist ze zelf de aandacht op met haar stem. De vocalen mogen we best wel ergens situeren tussen Jennifer Charles (Elysian Fields) en Hope Sandoval (Mazzy Star), met nog een extra vleugje valium achter de kiezen. En dat zo'n verdovend - lees evengoed: betoverend - effect werkt, heeft ook ander goed zingend vrouwvolk reeds bewezen; ook op een podium. Zijn we niet een beetje aan het overdrijven met de ronkende namen? Ga eens luisteren en oordeel zelf.

In 'People' wordt het al meteen duidelijk dat Karolien & co oog - en vooral oor - voor detail hebben. Met finesse kleurt ze haar songs tot een simpel maar doeltreffend klanktapijt. Een strijkinstrument raakt de juiste snaar en overheerst niet. Een elektrisch gitaartje wordt bijgevoegd en verandert naar het einde toe subtiel het timbre van de song. En haar mankracht mag dan nog eens meezingen ook. Hoe een nummer op te bouwen en weer in te tomen, heeft Few Bits ook al onder de knie. In 'Souvenir' volstaat zo'n stramien tot tweemaal toe, en het nummer is af. Er is niet eens een catchy refreintje nodig om ons mee te krijgen. Als luisteraar lijk je mee te deinen over twee warme golven. Aangenaam vertoeven tot het plots windstil wordt voor je het goed en wel doorhebt; 'Souvenir' komt tot een einde. Nu keken we verbaasd achterom, verlangend naar meer. Op een album, volgt er dan doorgaans een nieuw nummer. Gelukkig maar.

Maar ze doet meer dan alleen maar mooie liedjes schrijven en ze 'lo-fi' opnemen. Ze geeft haar songs gewicht mee en zet ze neer met gratie. Tom Van Laere (Admiral Freebee) moet er zowat hetzelfde over gedacht hebben, want hij nodigde haar reeds uit voor zijn livesessie op Radio 1. Ze nam haar drummer mee en bracht er samen met andere gastmuzikanten het nummer 'Shell' (video). Eind 2010 mochten wij haar aanschouwen tijdens een geslaagde unplugged kamersessie in Brussel. Toen we ons - niet al te zeer bewust van het eerste freebeewapenfeit - bij haar aanmeldden, nodigde ze ons prompt uit voor een bezoek tijdens de cd-opnames. Fotograaf Olivier César nam er de beelden bij.

Bekijk de fotoshoot. Locatie: Golden Man Studio, Ardennen.