FÄR

De kilte van het voorjaar ingeblikt

Jongens toch! We zijn met Cutting Edge nog maar net uit de startblokken van het nieuwe jaar geschoten, of daar komt alweer de tweede laureaat van 2017 aanzetten in onze reeks Talent. Er valt tegenwoordig dan ook heel wat moois terug te vinden in de vi.be- platenbakken, en dat is ook deze keer niet anders. Maak kennis met FÄR, geesteskind van het duo An-Sofie De Meyer (vocals, sampler) en Tim De Gieter (beats, synths, productie).

Hoewel FÄR er voorlopig slechts een handvol concerten heeft opzitten, lijkt het tweetal reeds opmerkelijk goed te weten welke richting het uit wil. Grote constante in de muziek van FÄR blijkt namelijk de kille, maar dynamische productie te zijn, die een platform biedt aan de karakteristieke stem van De Meyer. De voortdurende muzikale wisselwerking tussen het afstandelijke en het persoonlijke is precies wat het geluid van FÄR zo interessant maakt. Typevoorbeeld is 'Shot', waarin grimmige elektronica een beklijvend stemgeluid voortstuwen dat even onheilspellend als aandoenlijk klinkt. Ook de vergezellende videoclip van 'Shot' zet deze kerngedachte op visuele wijze kracht bij. 

Hoewel de term 'witch house' ons tot voor kort onbekend was (lees: totdat we de biografie van FÄR er eens op nasloegen), valt niet te ontkennen dat een nummer als 'Sinners' zich vermoedelijk goed leent tot deze onderverdeling. Pas echt interessant wordt het in 'Hands', waarin het loodzware doek op productioneel niveau wat wordt opgetild en de winterzon voorzichtig een licht lijkt te werpen op een andere, meer gemoedelijke kant van FÄR, zonder daarbij de dreigende teneur uit het oog te verliezen.

'The future is FÄR', zo staat te lezen op de Facebookpagina van het tweetal. Klinkt niet eens zo gek als je het ons vraagt.

Ook eens luisteren? Dat kan, op de vi.be- pagina van FÄR!

Foto © Gert-Jan De Baets