Addicted Kru Sound

Neem het ons niet kwalijk als de door ons getipte vi.be band van de week geen extreem onbekende act meer is. Het Leuvense Addicted Kru Sound maakt al enkele maanden de dubstepgolven onveilig met hun uitgekiende slome beats die niet tot België (mogen) beperkt blijven. In de herfst van 2009 remixte AKS samen met Syndaesia 'Iconoclasts' voor het Wu Tang-album 'Wu Tang meets indie culture Vol 2 – Enter the dubstep'. Het bracht het tot bij Select op Studio Brussel, onwaarschijnlijk getipt door Leftoo. Volledig op het ritme meedeinend, schudden wij ons hoofd in goedkeuren op alle tracks die te vinden zijn op vi.be.

Momenteel struint er in Leuven nog een jonge singer-songwriter rond die al menigeen met verbijstering verstomd heeft doen staan. Gewapend met een akoestische gitaar, lijkt de songtress Selah Sue de allerlaatste keuze die je linkt met AKS. Tracks als 'See love' en 'Fire fire' echter klinken alsof de Jamaicaanse ritmes altijd al aan Leuven schatplichtig waren en dat Bob Marley's reggaevibes die her en der tot dancehall omgegooid worden, nog nooit zo zonnig en warm geklonken hebben. Hier klinkt een super muzikaal productieteam met grootse internationale ambitie en met een geboren leading lady onder de arm.

Zodra Selah Sue ophoudt met zingen, veranderd het geluid van AKS in drum 'n' bass en jungle. Dan daveren de strakke baslijnen tegen de tegendraadse ritmes waar Squarepusher een patent op heeft. Als hij die zonder morren inruilt voor de beats die AKS op 'Winter blues' producen dan huist hier een stevige internationale act in wording die straffeloos tegen de schenen van de gevestigde namen mag stampen.

Goede brekende beats moeten niet steeds van over het water komen. Voor AKS is aan de Dijle wonen al genoeg om de wereld in vuur en vlam te steken met hun eclectische mix van beats, elektronica en vibes.