S-Town

Het excuus voor gigantische wallen

Als een echte junk die volgende aflevering van ‘The night of’, ‘The wire’ of ‘Mr. robot’ opzetten, ook al is het al half twee ’s nachts: je weet dat je de volgende dag geen knip voor de neus waard zal zijn, maar dat is dan maar zo. Voor wie van bingewatching af wil, is er een alternatief: bingelistening. De podcast ’S-Town’ is net zo verslavend als de spannendste tv-serie.

De man achter 'S-Town' kan stevige referenties voorleggen. Brian Reed was zeven jaar lang medewerker van het fantastische ‘This American life’ en medeproducer van ‘Serial’, de populairste podcast aller tijden. In de twee seizoenen van ‘Serial’ onderzochten de makers telkens een moordzaak. Elke week kon je de voortgang beluisteren die de redactieleden in hun speurtocht gemaakt hadden.

Ook ‘S-Town’, waarvan je de volledige zeven afleveringen kan beluisteren, begint met een moordzaak. In 2014 krijgt Reed telefoon van John B. McLemore. John B. is een horlogemaker uit Woodstock, Alabama. Bij hoog en bij laag beweert hij dat er in zijn dorp een moord gepleegd is. Iedereen weet ervan, maar omdat de dader de zoon van een rijke ondernemer is, werd de zaak onder de mat geveegd.

Reed heeft zijn telefoongesprekken met John opgenomen. Wanneer je hem in zijn sappig zuiders accent aan het woord hoort, begrijp je direct waarom de redacteur uit New York uiteindelijk naar Alabama trok om de zaak uit te zoeken. John is een manische verteller met twee stokpaardjes: klimaatverandering en Woodstock, zijn shittown dat aan elk cliché beantwoordt van een klein dorpje in het zuiden van de VS.

Algauw verandert 'S-Town' van een eendimensionale whodunit in een subtiel portret van een kleine homogene samenleving, waar Robert Penn Warren trots op geweest zou zijn. Reed laat een groot aantal inwoners van Woodstock aan het woord. We horen een gemeenteambtenaar, de burgemeester en vooral een heel aantal van Johns vrienden, een exotisch amalgaan misfits. Allemaal vertellen ze over hun leven in het dorp.

Maar de centrale figuur is John zelf. De man is zo’n prachtige figuur dat je haast vergeet dat het om een echte persoon gaat. Hij heeft alles van een tragisch personage uit een Great American Novel. Reed speelt hier gretig mee. Door zich van een uitgekookte montage te bedienen - in interviews noemt hij ‘Stoner’ van John Williams een belangrijke invloed -  bouwt hij een spanningsboog op die je als luisteraar aflevering na aflevering aan je toestel gekluisterd houdt.

’S-Town’ is echter veel meer dan een spannend verhaal. Deze podcast is pure Southern Gothic, die aan het eerste seizoen van ‘True detective’ en romans van Cormac McCarthy of Donald Ray Pollock doet denken. Reed weeft alle getuigenissen tot een waar kunstwerk over liefde, familie, en vriendschap. Zonder een moment melig te worden, gaat het uiteindelijk over de vraag wat eigenlijk een zinvol leven is.

’S-Town’ is emotioneel, slim en spannend. Daarmee is het de nieuwe standaard voor podcasts. Brian Reed en zijn team tillen het genre naar nieuwe hoogtes. Het luisterspel is de ideale eersteling voor mensen die zich nog nooit aan een podcastserie gewaagd hebben. Voor die nieuwelingen: je hebt hiermee het ideale excuus om de dag na een nachtelijke luistersessie met gigantische wallen boven je bureau te hangen.