Julian Hetzel & CAMPO, 'All Inclusive'

Een rondleiding vol hypocrisie

De laatste jaren maakt de Duitse Julian Hetzel naam met zijn sterk maatschappijkritische voorstellingen. In ‘All inclusive’ zien we hoe een groepje vluchtelingen rondgeleid wordt in de zogenaamde solotentoonstelling van Julian Hetzel. Een bommenwerper opgebouwd uit puindeeltjes of een schilderij van bloedspetters: de expo bestaat uit werken die oorlog esthetiseren. Wanneer vluchtelingen daarover meer uitleg krijgen, ontstaan pijnlijk hilarische situaties. ‘All inclusive’ stelt de manier waarop we naar oorlog kijken in vraag.

In het begin zie je twee performers die iconische oorlogsfoto’s zoals ‘De vallende soldaat’ van Robert Capa nabootsen. Wil Hetzel de kracht van beelden aantonen? Na een tijdje blijkt dat de performance deel uitmaakt van de museumrondleiding. 'Speciaal voor jullie', zegt de gids tegen haar gevolg. Een performance in een tentoonstelling in een voorstelling: ‘All inclusive’ is heerlijk metatheater. Na de performance neemt een danser plaats op een sokkel. 'De performance is live en authentiek, je kan het zweet zien druipen!', in het geratel van de gids komen alle clichés aan bod. Hetzel spot met de logica van performance, kunst, musea en zo ook met zichzelf. 

Vluchtelingen die in het kader van publiekswerking kunstwerken over oorlog bekijken; het is wrang en bijzonder lachwekkend. Eén van de werken simuleert bomontploffingen op microniveau en staat symbool voor hoe ‘wij Westerlingen’ naar de conflicten in het Midden-Oosten kijken: van achter glas, vanop een afstand. De gids vertelt doodleuk hoe rustgevend ze het vindt om naar de prachtige, telkens veranderende stofwolkjes te kijken. Haar gevoel voor empathie is volledig zoek, ook wanneer ze benadrukt hoe moeilijk het was om Syrisch puin (voor het kunstwerk ‘Puin 1’) over de grens te krijgen. Cynischer kan niet. In de museumshop kan je een sneeuwbol kopen, waarin geen sneeuwvlokken, maar puindeeltjes en dode lichamen naar beneden dwarrelen. 

‘All inclusive’ toont een gebrek aan dialoog. Hetzel spot met zichzelf als witte, geëngageerde kunstenaar en laat zien hoe het Westen een eigen verhaal construeert over de conflicten in het Midden-Oosten. Hij confronteert de toeschouwer met zijn eigen denkkader en vooroordelen. Elke voorstelling vervullen andere vluchtelingen de rol van ‘museumbezoekers’. Dat de bezoekers op scène echt een achtergrond in het Midden-Oosten hebben, geeft de voorstelling nog een extra laag. Sterk politiek theater met humor brengen is aartsmoeilijk, Hetzel brengt het er schitterend van af. 

 

Details Podium
Foto's: Helena Verheye
Regie: Julian Hetzel
Performers: Kristien De Proost, Edoardo Ripani, Geert Belpaeme, Yousif Sabhan Ibrahim, Louai Hashem, Hassan Hadithi, Yazan Al-Tameemi, Abbas Hussein, Ali Abdallah, Hassan Sinan, Mahmoud Alrawi, Amin Omar
Dramaturgie: Miguel Angel Melgares
Artistiek advies: Sodja Lotker
Kostuums: Anne-Catherine Kunz
Productie-assistentie: Sabine Mangeleer
Techniek: Korneel Coessens, Piet Depoortere
Productie: CAMPO, Ism & Heit Utrecht
Coproductie: Frascati Producties, Schauspiel Leipzig, Münchner Kammerspiele
Location:
Monty Antwerpen
Datum opvoering:
2018-10-13 00:00:00
Datum premiere:
12/10/2018 u