Jr.cE.sA.r (Junior Mthombeni, Cesar Janssens & Fikry El Azzouzi) / KVS, 'Drarrie in de nacht'

Een collage zonder lijm

Fikry El Azzouzi, Junior Mthombeni en Cesar Janssens hebben de laatste jaren een impressionante weg afgelegd. Samen met een heleboel andere makers en de KVS als bondgenoot, drijven ze een belangrijke omwenteling aan in het theaterlandschap. Met hun vorige voorstelling, 'Malcolm X', walste dit trio de voordeuren van het Vlaamse theater omver en maakten ze de weg wat meer vrij voor de erkenning van een hele generatie makers met een migratieachtergrond.

Ditmaal vertolkt het trio El Azzouzi’s succesroman 'Drarrie in de nacht', waarin hij een haarscherp beeld schetste van het leven van moslimjongeren in Vlaanderen. Helaas gaat er in de vertaling naar het podium veel van de roman verloren. 'Drarrie in de nacht' wil te zeer een veelzijdig overzicht scheppen, en boet zo aan diepgang in.

Tegen een verblindende achterwand van tl-lampen hurken vier jongens neer, elk met hun eigen microfoon. Vier van testosteron bulkende macho’s zijn het, klaar om de nacht en het publiek af te troeven, met audiovisuele blingbling als wapen. In een aanhoudend woordelijk steekspel spuwen ze hun gal uit over de wereld, grollen ze over seks en voeren ze en passant heerlijk soulvolle songs op. ‘Kifesh, uw moeder is haram!’ 'Drarrie in de nacht' is een blitse show, even gedreven als de beats van Janssens, even speels als hun sappige straattaal en nooit te zwaar op de hand.

Tegelijkertijd zien we wel degelijk de ruwe kanten van hun bestaan. Net zoals het podium langzaam aan onder regent, komen de drarries tot hun enkels in de shit te staan. Ze zijn door de samenleving verstoten en hebben nergens een eigen plek. Ze hebben geen uitlaatklep voor hun woedde en ze verglijden zo gemakkelijk in criminaliteit of extremisme. Zonder een oordeel te vellen creëert El Azzouzi een breed, doortastend portret waar veel jongeren zich in herkennen.

Toch komt dat portret wat afgekookt over. Dat komt ten dele omdat de voorstelling ook echt iets te veel neigt naar uiterlijk vertoon. De voortdurende kostuumwissels van Sabri Saad El Hamus hebben snel iets van een kluchtige drag-show en wanneer de heren met geweren zwaaien krijg je al helemaal het gevoel dat je zit te kijken naar een bende jongens met iets te veel speelgoed. Niet alle spelers kunnen de overacting weerstaan en geen van deze mannen kan tippen aan het niveau van Boumazoughe. Te vaak krijg je het gevoel dat de voorstelling op zijn schouders steunt.

De expliciete vertelstijl is op zich geen probleem, ware het niet dat daaronder een inhoudelijk uitgediepte bodem ontbreekt. De voorstelling kent een anekdotische opbouw. We springen van een confrontatie met een gewapende jood tot een uitbarsting van liefdesverdriet. Al die passages krijgen te weinig context of opbouw waardoor de dramatische lading niet overkomt. Bovenal zijn die passages thematisch zo uiteenlopend dat er geen overkoepelende spanningsboog ontstaat.

'Drarrie in de nacht' voelt wat als een gemiste kans. De voorstelling bevat het potentieel om onze samenleving te vertellen vanuit het niet-dominante perspectief. Het kan een tegenstem vormen tegen een eenzijdig discours en een monochroom maatschappijbeeld, maar het beeld dat deze voorstelling ophangt biedt daarvoor te weinig wezenlijke inzage. 'Drarrie in de nacht' is een collage zonder lijm: het valt meteen uit elkaar en het is zo vluchtig en disparaat dat het ondoordringbaar wordt. De diepere ziel van dit verhaal ligt ergens verbrokkeld tussen die losse flodders, maar nooit komt die werkelijk tevoorschijn.

Details Podium
Tekst: Fikry El Azzouzi
Regie: Junior Mthombeni
Muziek: Cesar Janssens
Van en met: Fikry El Azzouzi, Cesar Janssens, Saïd Boumazoughe, Rashif El Kaoui, Sabri Saad El Hamus, Junior Akwety
Dramaturgie: Gerardo Salinas
Scenografie: Eugenio Szwarcer
Decor en instrumenten: KVS Atelier, Cesar Janssens, Ralf Nonn
Geluidsontwerp: Steven Lorie
Kostuums: Heidi Ehrhart, Catherine Van Bree
Video: Eugenio Szwarcer
Lichtontwerp: Dimitri Stuyven
Toneelmeester: Jean Schols
Productieleiding: Nadia El Mahi
Productie-assistentie: Niels Van Uden
Regie-assistentie & Boventiteling: Inge Floré
Vertalers: Trevor Perri, Anne Vanderschueren
Copyright foto's: Danny Willems
Productie: KVS
Coproductie: Behoud de Begeerte
Datum opvoering:
2018-02-09 00:00:00
Datum premiere:
02/02/2018 u