Erotikon

Cultureel verantwoord fetisjisme

Een erotisch totaalspektakel van Inja Van Gastel in een verlaten psychiatrische instelling tussen de velden van Bierbeek: het concept leek eerder creepy dan erotisch. Bij het binnenkomen werden we meteen naar de kapel geleid waar een trio op het podium lichte kamermuziek speelde. Schaars geklede diensters liepen af en aan met hapjes: selderijsoep en oesters. De toon was gezet, wilden de dames ons iets duidelijk maken?

De kapel gaf uit op de keuken van het complex, een prachtige oude en nog intacte grootkeuken die was omgevormd tot een tentoonstellingsruimte voor foto’s en enkele merkwaardig gelaste beeldwerken. Het was geen alledaagse tentoonstelling en dat was ook aan het publiek te zien. De luidruchtigheid waarmee de gemiddelde veertiger zijn of haar opkomend schaamtegevoel probeerde weg te lachen, was ronduit storend en maakte het praktisch onmogelijk voor onze gids om zich verstaanbaar te maken. Maar dat we naar de bovenverdieping moesten, hadden we wel begrepen.

Boven mochten we eerst wat gaan rondsnuizen in het winkeltje van Patsy Van der Parre. Lederen en rubberen 'caoutchouc' pakjes en maskers of SM-fashion voor de middenklasse: voor elk wat wils. Vervolgens werden we een lange gang in gestuurd. Hier begon ‘The Vault’, een tocht langsheen de verschillende kamers van de instelling die waren omgetoverd tot Moodboxes. Via een uitvergroot sleutelgat konden we binnengluren bij een masturberende tv-kijkende huisvrouw en een blik werpen op een office-romance. Wat verderop zagen we een meisje op dubbelzinnige wijze met haar muis spelen en lag er een man vastgeketend aan een bed vol opblaasbare sekspoppen. In de gang liepen zombie-verpleegsters rond met hun patiënt aan de ketting. Vanuit het verste kamertje weerklonk de luide muziek van Lords of Acid.

Maar er werd ook rust uitgestraald. In enkele boxes werden de massagekunsten van Zen Taichi getoond en de complete rust vond je tussen de kuikentjes in ‘The Chicken room’. Het hoogtepunt van dit onderdeel van Erotikon was zonder twijfel ‘The vacuum room’: twee vrouwelijke freaks hadden een man in een zak gestopt en deze met een stofzuiger vacuüm gezogen. De laatste nieuwe rage binnen het SM-gebeuren, naar het schijnt. Pijnlijk genoeg trok het de aandacht van elke bezoeker. De werken van fotograaf Pascal Baetens leidden ons daarna terug naar de kapel.

Daar was het samendrommen geblazen voor ‘de grote slotshow’. Onder de muzikale begeleiding van klassiek pianiste Tylaine Van den Broeck en Maurice Engelen zelf werden we een uur lang getrakteerd op een show waarin dans en performance evenwichtig verdeeld werden. Centraal in elk onderdeel van de show waarin de droom van een jonge vrouw werd uitgebeeld, stond de figuur van Inja zelf. Blote borsten, hoge hakken, stevige dildo’s en een sublieme maquillage om elk vulgarisme weg te schilderen: het fetisjisme was alom aanwezig, maar werd op cultureel verantwoorde wijze gebracht. Het ontvangst van het applaus leverde een menselijk tableau op waar Rubens destijds enkel van had kunnen dromen.

Hoewel de term amateurtoneel ons toch een aantal keren door het hoofd spookte - terecht, want de meeste acteurs stonden voor het eerst in hun leven op een podium - was deze Theatre of Art een vermakelijk en adembenemd geheel en mag het zeker een unicum genoemd worden binnen het erotisch spektakel. Een zinnenprikkelend totaalspektakel dat naar onze mening gerust meer dan de geplande twee voorstellingen aankan.

Details Podium
Muziek: Maurice Engelen
Regisseur: Peter Van
Auteur: Peter Van
Locatie: Salve Mater Lovenjoel
Gezelschap: Theatre of Art
Location:
Salve Mater Lovenjoel
Datum opvoering:
2007-05-11 00:00:00
Datum premiere:
11/05/2007 u