De Nieuwe Oost/De Nwe Tijd, 'De Aankomst van de Titanic (en andere heldendichten)'

Relaas van het wachten

Een schip dat uitvaart of een boot die de haven bereikt, is steeds een groots gebeuren. Wanneer een kustdorp op Sicilië te horen krijgt dat over enkele dagen een huizenhoog cruiseschip zal aanmeren, staat de hele gemeenschap in rep en roer. De titel van de nieuwe monoloog van en door Freek Vielen verwijst echter naar een moment dat nooit zal komen. Met de scheepsramp als dankbare, maar efficiënte metafoor begint Vielen gekleed als een opgewaardeerde matroos zijn verhaal.

‘De Aankomst van de Titanic’ is eerder een voordracht dan een spel. Door Vielens vertelling kijkt het publiek binnen in de kajuiten van een luxueus schip, de huizen van een klein Siciliaans dorp, de kamers van een opvangcentrum voor vluchtelingen en een verlaten klooster, waar een groep Europese theaterschrijvers op zoek gaan naar inspiratie bij de ramp met de Costa Concordia. De theatermaker gaat aan het schetsen met de vele kleine levens die hij daar aantreft, allemaal vast in de tijd, vast op een plek. Hij kleurt op een aangenaam tempo een reeks kleine schilderijtjes in die de toeschouwer in elkaar kan puzzelen tot een bont tableau.

Vielen is zowel een meesterlijk schrijver als een rasverteller. Zijn taal is poëtisch, symbolisch en suggestief; zijn toon eerlijk en berekend. Het verhaal dat de theatermaker brengt, kleurt echter nergens buiten de lijntjes. Vielen betrekt in zijn stuk over het tijdloze beeld van een scheepsramp steeds meer de hedendaagse werkelijkheid. De link tussen het aanmeren van een cruiseschip en de komst van bootvluchtelingen is misschien al te makkelijk gelegd, waardoor het stuk aan spanning verliest.

Wat deze voorstelling goed doet, is het toegankelijk maken van actuele vraagstukken. Op Vielens Costa Europa raken de toerist en vluchteling steeds meer met elkaar verstrengeld. De acteur tekent zo een mooie mozaïek over wachten en verwachten uit. Met ‘De Aankomst van de Titanic’ brengt hij een – weliswaar zachtaardige – aanklacht op de westerse hypocrisie van Fort Europa, al had zijn compositie best wat brutaler mogen zijn.

Details Podium
'De Aankomst van de Titanic (en andere heldendichten)'
Tekst en spel: Freek Vielen
Dramaturgie: Rosa Vandervost
Muziek: Harald Austbø
Kostuumontwerp: Sabina Kumeling
Decor en licht: Czeslaw de Wijs
Copyright foto's: Menno Van der Meulen
Productie: De Nwe Tijd, De Nieuwe Oost
Datum opvoering:
2017-11-18 00:00:00
Datum premiere:
27/09/2017 u