Cie Cecilia & Circus Ronaldo, 'Ensor'

Dat Circus Ronaldo en Cie Cecilia ooit zouden samenwerken, stond in de sterren geschreven. Het strafste familiecircus uit onze contreien maakt al jaren nostalgische commedia dell’arte, terwijl er in de voorstellingen van Arne Sierens geregeld circusfiguren en –artiesten de revue passeren. Beide gezelschappen delen eveneens een voorliefde voor de tragikomedie en staan dicht bij het volk. In hun eerste gezamenlijke creatie ‘Ensor’ lukt dat laatste alvast uitstekend. Vooral dan via de heldere verhaallijn en de geestige interactie met het publiek. De gouden combinatie van een lach en een traan werd bij de première van deze 'hilarisch zwalpende Faustiaanse variété' (de woorden van de makers) nog net niet bereikt, omdat Sierens & co iets te veel in het komische register blijven hangen. De Ensor uit de titel heeft overigens weinig te maken met de schilder, al speelt de actie zich wel af op het strand van Oostende en komt er een bonte parade van Ensoriaanse figuren voorbij.

De hoofdpersonages Guido (Johan Heldenbergh) en Antoine (Danny Ronaldo) worstelen al jaren met de liefde. Ze zijn spiegelbeelden – twee mannen in pakken en zakken – maar toch ook behoorlijk tegengesteld. De naïeve Antoine verlangt naar Irene die hij aan de Belgische kust hoopt terug te vinden, terwijl de onrustige Guido net is weggegaan bij zijn vrouw en minnares. Beide verhaallijnen zijn overigens behoorlijk uit het leven van hun vertolkers gegrepen. Of zoals Heldenbergh het tijdens de voorstelling onverbloemd toegeeft: 'Theater is voor mij altijd behoorlijk autobiografisch en therapeutisch.'

Het idee dat het leven theater is en theater zoals het leven, is de rode draad in ‘Ensor’. Meermaals wordt er geknipoogd naar de clichés over theater en circus. Dit meta-theatrale karakter is één van de sterkste elementen van de voorstelling, net als de tekst van Arne Sierens ('wij mannen van het theater zijn de journalisten van het onbenoembare'). De energie knettert tussen spelers Johan Heldenbergh, Karel Creemers (als dokter) en Danny Ronaldo, die ook overtuigt in een sprekende rol zonder echte circusacts. De uitstekende live muziek van Jean-Yves Evrard, steeds aanwezig maar nooit opdringerig, wordt aangevuld met gezongen intermezzi en een geestige koebelsymfonie door het publiek.

Na de vele try-outs was ‘Ensor’ bij de première duidelijk goed ingespeeld, al kan er aan de structuur nog een beetje gesleuteld worden naar ons gevoel. Aan het eind van het straffe eerste uur wordt de vergeefse zoektocht van beide mannen net wat te vaak herhaald en ook in het volgende uur kan er wat gesnoeid worden, want niet alle nevenverhalen zijn even nodig voor de vertelling. Maar dit is slechts detailkritiek, want het laatste half uur bevat voldoende onvergetelijke scènes (het tragische verhaal van Nadia de beer!) om ons verwonderd de zaal uit te sturen. Deze ‘Ensor’ is een nieuwe publiekshit die nog enkele seizoenen in de zaalversie en in de tentversie de harten van een breed publiek zal veroveren.

Details Podium
Tekst en regie: Arne Sierens
Spel: Johan Heldenbergh, Danny Ronaldo, Karel Creemers
Scenografie: Guido Vrolix
Muziek: Jean-Yves Evrard
Productie: Compagnie Cecilia
Samenwerking: Circus Ronaldo
Datum opvoering:
2014-04-07 00:00:00
Datum premiere:
07/04/2014 u