Ballet Vlaanderen, 'Memento Mori'

Een risicovol status quo

Sinds jaar en dag programmeert Ballet Vlaanderen af en toe triple bills. Op het eerste gezicht heeft zo’n drieluik vanwege zijn eenheid in verscheidenheid natuurlijk een grote aantrekkingskracht. Toch lees je er ongewild op het einde van het seizoen ook iets van een best of in. In het geval van ‘Memento Mori’ is het een gevaarlijke keuze, omdat de titelvoorstelling dramaturgisch gezien erg conservatief is aangepakt.   

Technisch vernuftig, dat wel, maar deze variant op een eerdere samenwerking met de Franse zanger en regisseur Woodkid – de videoclip ‘I will fall for you’ uit 2017 – overtuigt niet. Wat de Marokkaanse Amine Amharech scenografisch creëerde, is nochtans verbluffend: drie enorme, concentrische cirkels die onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn en door middel van een uitgekiend lichtgebruik van de hand van Fabiana Piccioli de scène de aanblik geven van een futuristisch, ietwat dystopisch oord.

Het totaalplaatje oogt echter klef. Larbi houdt van een interactie van ideeën, ook binnen het eigen oeuvre, maar de regie lijkt deze keer die van een revue met een soundtrack die weinig meer omhanden heeft dan een shuffle van Woodkids werk. De integratie van expliciet verduidelijkende stukken tekst – een handelsmerk van Larbi – werkt deze keer echter niet. Interessante literatuur, dat wel, en zeker van toepassing op deze kritiek – we moeten leren omgaan met herkenning en het status quo van ons denken proberen te ontwrichten – maar toch een tikje pedant en weinig aan de verbeelding overlatend, wat paradoxaal genoeg in diezelfde boodschap verscholen zit.

Het meer abstracte middenstuk – William Forsythes ‘Workwithinwork’ (1998) – vormt een prima scharnier tussen de meer programmatische stukken van Cherkaoui en Hofesh Shechter. Het oogt licht en vooral technisch. Het geheel is sprankelend, ondanks de voor ons verzadigde oog soms al te herkenbare postmoderne en deconstructivistische ideeën. Wat helpt, is de jeugdigheid van de dansers. Dat en hun doodeenvoudige, kleurrijke sporttenues die aangenaam interageren met het nerveuze vioolspel van Luciano Berio’s ‘Duetti per due violini’. Mooi is vooral ook de imperfectie hier en daar. Net zoals in ‘Memento Mori’ is er een duidelijke frictie tussen danstalen, maar hier wordt ze consequent als dominante insteek ingezet.

Inhoudelijk hangt deze triptiek goed aan elkaar. ‘In your rooms’ van Hofesh Shechter uit 2007 echoot het transcendente karakter van het eerste stuk, maar het sci-fi-gegeven wordt hier een interessante match tussen het oppervlak van een grootstedelijke context en een dieperliggende tribale menselijke natuur. De voorstelling put uit cinematografische invloeden door de titel als in een generiek bovenaan links te projecteren. Scènewissels worden voortdurend hardhandig van cut to black en white voorzien. De soundtrack, gecomponeerd door Shechter zelf, in samenwerking met Nell Catchpole, wordt uitgevoerd door een indrukwekkend HERMESensemble.

De ironische, naïeve toon van de voice-over zorgt ervoor dat de integratie van tekst deze keer niet belerend wordt. ‘In your rooms’ toont een bij elkaar gedanst multiversum, waar de toeschouwer zich “god mag voelen”, aldus Shechter. De vele uitgelichte ‘kamers’ wisselen intense groepschoreografieën af met opmerkelijke momenten van verstilling, die het groepsmotief van een concrete, poëtische nevenschikking voorzien. Ondanks de eerder sombere thematiek, is de energie van de dansers bedwelmend en na drie uur duik je toch opgeladen de nachtelijke stad weer in.

Details Podium
Artistieke Leiding: Sidi Larbi Cherkaoui
Choreografie 'Memento Mori': Sidi Larbi Cherkaoui
Muziek 'Memento Mori': Woodkid
Decor 'Memento Mori': Amine Amharech
Belichting 'Memento Mori': Fabiana Piccioli
Assistentie lichtontwerp en technisch ontwerp decor 'Memento Mori': Sander Loonen
Instudering 'Memento Mori': Jason Kittelberger, Oscar Ramos
Oorspronkelijke productie 'Memento Mori': Les Ballets de Monte-Carlo
Choreografie 'Workwithinwork': William Forsythe
Muziek 'Workwithinwork': Luciano Berio
Decor & belichting 'Workwithinwork': William Forsythe
Kostuums 'Workwithinwork': Stephen Galloway
Instudering 'Workwithinwork': Francesca Caroti, Thierry Guiderdoni
Oorspronkelijke productie 'Workwithinwork': Ballett Frankfurt
Choreografie & muziek 'In your rooms': Hofesh Shechter
Originele kostuums 'In your rooms': Elizabeth Barker
Originele belichting 'In your rooms': Lee Curran
Muzikale leiding 'In your rooms': Nell Catchpole
Associate Artistic Director Hofesh Shechter Company 'In your rooms': Bruno Guillore
Choreografische assistentie 'In your rooms': Chien-Ming Chang, Winifred Burnet-Smith, Christopher Evans, Elias Lazaridis
Technisch adviseur 'In your rooms': Ed Trotter
Assistentie muziek 'In your rooms': Norman Jankowski, Christopher Allan
Live muziek 'In your rooms': HERMESensemble
Oorspronkelijke productie 'In your rooms': Sadler's Wells, Southbank Centre, The Place
Affichebeeld: Kati Heck
Copyright Foto's: Filip Van Roe
productie: Ballet Vlaanderen
Location:
Opera Antwerpen
Datum opvoering:
2018-06-16 00:00:00
Datum premiere:
12/06/2018 u