Agrippina

Classic ‘soap opera’!

Bijna een eeuw geleden bedacht men de Engelse term ‘soap opera’ voor radio- en later televisiefeuilletons waarin over verschillende afleveringen heen een melodramatisch verhaal werd ontsponnen. In die naam verwijst ‘soap’ naar de reclames van zeepproducenten waarvoor de eerste uitzendingen tijdelijk werden onderbroken, terwijl ‘opera’ de inhoudelijke lading dekt. Intriges, onmogelijke verliefdheden en iedereen die elkaar tegelijkertijd te slim af probeert te zijn: ook nu nog zijn dit de vaste ingrediënten van populaire televisieseries

Al sinds mensenheugenis is de mengelmoes van lusten en listen een verhaalformule die het grote publiek in de ban houdt, en dat wist Händel heel goed toen hij aan het begin van de 18e eeuw zijn ‘Agrippina’ componeerde. Drie weken later schreef hij het slotakkoord van wat de geschiedenis zou ingaan als een jeugdige, maar piekfijne Barokopera. Mariame Clément, na uitstekende ensceneringen van Rossini en Cavalli een graag geziene gast bij de Vlaamse Opera, zag er graten in en zet een wervelende opvoering neer in heuse soap opera-stijl.

De mosterd voor haar in kitscherige kleuren badende decors haalde Clément bij legendarische eighties-series als Dallas en Dynasty. Zelfs voor wie die programma’s nooit zag, is de aankleding herkenbaar en weekt ze van bij het begin een glimlach los. De verwijzing naar de wereld van de televisiefilm wordt overigens extra geaccentueerd door het split screen boven het podium, waarmee Clément haar scène extra kleur geeft. De dynamiek die in een lange Barokopera dreigt zoek te raken door ettelijke herhalingen of wel erg voorspelbare plotwendingen, blijft op die manier visueel aanwezig. De videoprojecties zijn echter nooit opdringerig: Clément legt het zwaartepunt bij haar uitstekend acterende cast, die er unaniem in slaagt gênante situaties uit de plot als hilarisch uit te spelen.

Het verhaal van ‘Agrippina’, een inhalige feeks die haar zoon Nerone op de troon wil krijgen ten koste van alles en iedereen, leent zich perfect tot een komische uitvergroting, die hier met geveinsde ernst op het toneel wordt gebracht. Juist door de plot van bij het begin als overdreven en kolderiek te ontmaskeren, wordt die interessant en geestig om volgen. Cléments lichtvoetige aanpak maakt kritiek op het sentiment of het enigszins amorele slot overbodig – de regisseuse zet de finale overigens erg vermakelijk naar haar hand met een bloederige epiloog.

Weliswaar is het zo dat ‘Agrippina’ als situatiekomedie alleen kan werken als het instrumentale apparaat goed meegeeft. In de gedaante van barokspecialist Paul McCreesh vond de Vlaamse Opera een fantastische dirigent, die de meer dan drie eeuwen oude muziek fris en monter laat klinken. Zowel de continuo-sectie als het orkest ademen puur enthousiasme en hun wervelende partijen doen de eenvoudige maar erg doeltreffende effecten en melodieën van de meester alle eer aan. De Zweedse mezzo-sopraan Ann Hallenberg voert overigens een uitstekende groep zangers aan, met alleen bij de mannelijke vertolkers hier en daar een te betwisten keuze. Hallenberg zelf overheerst vanaf de eerste minuut en maakt deze hele opera in haar eentje al de moeite waard: niet alleen met haar geweldige volume, maar ook als superieure actrice.

Mag kunst verworden tot entertainment vol glitter en glamour? Wat Mariame Clément betreft wel: zolang het publiek gefascineerd en geamuseerd blijft toekijken, is elk argument tegen haar werkwijze er een te veel. Of zullen de cultuursnobs toch durven ontkennen dat ze hardop hebben gelachen?

Details Podium
Classic ‘soap opera’ in de schouwburg!
Regie: Mariame Clément
Muzikale Leiding: Paul McCreesh
Decor & Kostuums: Julia Hansen
Belichting: Bernd Purkrabek
Video: fettFilm
Zangers: Ann Hallenberg , Renata Pokupic, Elena Tsallagova , Umberto Chiummo, Kristina Hammarström, João Fernandes, José Lemos, Gevorg Grigoryan, Marija Jokovic
Foto's: Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
Orkest: Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera
Location:
Vlaamse Opera, Gent
Datum opvoering:
2012-10-21 00:00:00
Datum premiere:
21/10/2012 u

Nieuwsbrief 7/7