Messiah Run!

Kan een held ons redden?

Twee vrouwen lopen en dansen door een scène vol stoelen. Ze volgen iets of worden gevolgd. Opgejaagd rennen ze door de ruimte. Is er iemand die hen achterna zit of is het de doelloosheid die hen zo opfokt?

In ‘Messiah run!’, de nieuwe voorstelling van SOIT/Hans Van den Broeck, zien we zes zoekende personages. Ze vertellen verhalen uit hun verleden en lijken op zoek naar een betere toekomst of een manier om hun verleden beter te begrijpen. Geleid door raadsels van een messias zoeken ze naar een betere plaats, een beter leven. Het zijn verloren personages, maar ze zijn niet doelloos. Ze zijn gedetermineerd om een nieuwe weg, een nieuwe plaats in deze wereld te vinden. 

Na zijn werk als choreograaf bij Les Ballets C de la B richtte Hans Van den Broeck zijn eigen compagnie op, SOIT. ‘Messiah run!’ is de vierde grote zaalvoorstelling van deze compagnie, die met zijn stukken laveert tussen dans en performance en telkens op zoek gaat naar krachtige beelden die de toeschouwer overdonderen.

De individuen op scène dragen elk een motorhelm die het gezicht verlicht. Ze staren naar het publiek. Het licht in de helm doet hun gezicht vervlakken. Het lijken veeleer gezichten uit een schilderij, onaanraakbaar en afgestompt. Toch vertellen hun korte verhalen grote emoties. Een van de personages vertelt dat hij een leider mist, iemand die hem zegt wat te doen, hem een missie geeft. Alle personages zijn om verschillende redenen verloren. Kan een Messias of held hun redding zijn? 

De scène, gevuld met stoelen, lijkt een labyrint waar de dansers in rondlopen en verdwalen. Op een bepaald moment worden de stoelen op een rij gezet. De scène krijgt een strakkere structuur, wordt verstaanbaar en vatbaar. Ook de choreografie wordt meer gelijk en synchroon. Voor een kort moment zijn de dansers minder individueel. Ze lijken een gelijk doel te hebben gevonden. Een ratelend orakel raadt hen aan de verworpenen en de verstotenen te omarmen. 'Trod not on the have-not', is de wijze raad. Ook voor deze personages heeft de messias echter snel afgedaan, met een grote chaos als gevolg. De structuur wordt vernietigd. Volgt de vrijheid? Gaan ze op zoek naar een nieuwe messias of leidt de chaos tot nieuwe keuzes en een nieuwe manier van leven?

Ondanks de grote vrijheid, lijkt de mens telkens geneigd op zoek te gaan naar helden. We willen voorbeelden die ons leiding geven en de wereld doen begrijpen. Wat deze zoektocht moeilijker maakt, is de drang naar volmaakte vrijheid en het individualisme. Een held kan snel vallen en de volgende held staat al snel klaar of wordt al snel gecreëerd. Een oordeel over deze drang naar een messias, in welke vorm dan ook, wordt niet geveld. Het lijkt enkel een vaststelling over een neiging die de hedendaagse mens typeert.

‘Messiah run!’ prikkelt de toeschouwer met zijn krachtige beelden en intense choreografie. Hoewel vele beelden bevreemdend en raadselachtig zijn, kunnen we ons herkennen in wat zich op de scène afspeelt. Het is niet altijd evident voor de toeschouwer om elk beeld te bevatten, maar we kunnen ons gemakkelijk laten onderdompelen in de inventieve beeldtaal van Hans Van den Broeck en zijn compagnie.

Details Podium
Regisseur: Hans Van den Broeck
danser: Harold Henning, Lars August Jørgensen, Joe Jurd, Jonathan Pranlas, Sara Sampelayo, Anuschka Von Oppen
foto: Chris Van der Burght
Gezelschap: SOIT/Hans Van den Broeck
Location:
Magdalenazaal Brugge (Cactus)
Datum opvoering:
2012-02-15 00:00:00
Datum premiere:
26/01/2012 u

Nieuwsbrief 7/7