Cinema: onze aanraders voor mei

Zin om naar de cinema te gaan, maar geen flauw idee welke film je wilt gaan kijken? De redactie van Cutting Edge snuistert voor jou rond in het filmaanbod en haalt er een gevarieerd aanbod uit. Van obscure arthousepareltjes over flitsende actiethrillers tot melige chickflicks, we zijn van weinig tot niets vies. Zolang ze maar kwaliteit bieden. Elke maand geven we vijf korte samenvattingen van films die je moet zien.

Macondo

‘Macondo’ vertelt het verhaal van Ramasan, een elfjarige jongen uit Tsjetsjenië die samen met zijn familie leeft in een sociaal apartementsblok in Wenen. Na het verlies van zijn vader in de oorlog met Rusland is het niet makkelijk voor Ramasan om een normale jeugd te hebben. In de wijk zijn slechte invloeden altijd nabij die hem op het verkeerde pad kunnen brengen. Wanneer een oude vriend van zijn vader dan komt opdagen wordt alles helemaal overhoop gehaald.

Dit fictiedebuut van de Iraanse documentairemaakster Sudabeth Mortezai legt een pijnlijke realiteit over migratie bloot. Het verhaal, dat vaak als een documentaire aanvoelt, was reeds te zien op het filmfestival van Gent.

Vanaf 6 mei in de bioscoop


Mad Max: Fury Road

Wat denk je ervan om je gewoon eens goed te laten gaan: leuke actiefilm en ontspannen maar. Wel, bij ‘Mad Max: Fury Road’ komt dat dik in orde. In de avonturenfilm van George Miller (regisseur van ‘Happy Feet’) komen actie, spanning en geweld in volle glorie naar voor.

‘Mad Max: Fury Road’ speelt zich af in de post-apocalyptische woestijnwereld waarin de mensheid van al zijn etiquette en manieren is ontdaan. Kill or be killed, is het motto. In die hel komen Max (Tom Hardy) en Furiosa (Charlize Theron) door omstandigheden samen, en met zijn tweeën vechten ze om te ontsnappen aan de monsterlijke mensen die achter hen aan zitten.

Vanaf 14 mei in de bioscoop


A pigeon sat on a branch reflecting on existence

Wie zin heeft om eens goed te lachen en houdt van heerlijke surrealistische, zwarte humor, zal smullen bij ‘A pigeon sat on a branch reflecting on existence’. De nieuwste film van de Zweedse regisseur Roy Andersson is het derde deel van een drieluik waaraan hij de laatste vijftien jaar werkte. Na ‘Songs from the second floor’ en ‘You, the living’ biedt hij opnieuw met zijn volledig nagebouwde sets en droomachtige beelden.

Het verhaal gaat over de pijn en leed die de mensen elkaar aandoen en centreert zich rond twee verkopers die hun gangetje proberen te gaan. ‘A pigeon sat on a branch reflecting on existence’ werd vorig jaar in Venetië bekroond met de gouden leeuw en krijgt internationaal unaniem lovende kritieken. Cutting Edge lijkt het alvast een ideale film voor iedereen die eens wat anders wilt dan de Amerikaanse cinema die het aanbod overspoelt.

Vanaf 13 mei in de bioscoop


Ex Machina

Man versus machine. Het is een verhaal, droom en angst dat al decennia lang leeft in de film- en game industrie. ‘Ex Machina’ geeft een nieuwe, frisse kijk op het idee van artificiële intelligentie en slaagt erin dit te doen door een kritische link te leggen naar het internet en sociale media.

Caleb (Domhnall Gleeson), een jonge programmeur, wordt door de steenrijke Nathan (Oscar Isaac) uitgenodigd om mee te werken aan een project over A.I. De taak van Caleb is Ava, de robot gebouwd door Nathan, aan de Turing test te onderwerpen. Met die test toetsen ze het menselijke karakter van de robot. Ava is makkelijk te onderscheiden van een mens door haar metalen organen en vreemde schedel. Toch kan ze een heleboel dingen die Caleb verbazen. Conversaties met haar zijn heel menselijk. Ze toont gevoelens en het lijkt alsof een band tussen hen kan groeien. Toch is niet alles zoals het lijkt: het wordt onduidelijk waarom Nathan hem nu echt naar Ava bracht?

Schrijver-regisseur Alex Garland zet met ‘Ex Machina’ een sterke film neer over de toekomstige generatie technologie. Hierbij grijpt hij de kans om sociale media en privacyschandalen in een andere context te plaatsen. In ‘Ex Machina’ worden die niet gebruikt om mensen te bespioneren, maar om hun gedrag in kaart te brengen en er een superieure robot op te baseren.

Al wie kan genieten van sciencefiction en (ir)realiteit, doorspekt met een flinke dosis drama en spanning zal bij ‘Ex Machina’ niet op zijn honger blijven zitten.

Vanaf 27 mei in de bioscoop


La Tierra Roja

Geert Van Rampelberg speelt de hoofdrol in een Argentijnse protestfilm over de kapping van het regenwoud. Wie dacht dat hij of zij alles al heeft gezien, heeft hier toch iets om versteld over te staan. 

Rampelberg speelt de rol van Pierre, een Belgische ingenieur die door een multinational naar Argentinië wordt gestuurd om een deel van het regenwoud te kappen en opnieuw te beplanten met economisch interessantere bomen. Daarbij komt natuurlijk het overvloedig spuiten van pesticiden die al snel het ecosysteem om zeep helpen. Wanneer Pierre verliefd wordt op een lokale schone en tegelijk het protest van de bevolking over zich heen krijgt, zal hij moeten kiezen dus zijn job en zijn geweten.

Naast Van Rampelberg zijn er nog enkele Belgische kantjes aan ‘La Tierra Roja’. Zo volgde regisseur Diego Martinez Vignatti zijn opleiding aan de filmafdeling van het INSAS in Brussel en werd de film mee geproduceerd door A Private View, een Vlaamse producent die onder meer ‘Trouw met mij’ draaide.

‘La Tierra Roja’ is een sterk visueel staaltje met scherpe kritiek op de westerse houding tegenover de milieuproblematiek. Een aanrader voor wie begaan is met deze wereld.

Vanaf 6 mei in de bioscoop