Een interview met Yevgueni over de nieuwe plaat 'Tijd is alles'

Interview met Een interview met Yevgueni over de nieuwe plaat 'Tijd is alles'

Met ‘Tijd is alles’ heeft Yevgueni een knappe en soms zeer persoonlijke nieuwe plaat gemaakt. In een gesprek met Cutting Edge legt zanger en tekstschrijver Klaas Delrue samen met toetsenist Geert Noppe en gitarist Maarten Van Mieghem uit waarover het zesde album van de Vlaamse groep gaat en hoe het tot stand is gekomen. De vijfsterrenplaat, de opvolger van het in 2014 verschenen ‘Van hierboven’, blijkt beïnvloed door de geboorte van de dochter van Delrue. Rode draden zijn ook de aanslagen in 2016 en de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump.

Waarom is tijd zo belangrijk? “De titel heeft een beetje te maken met een iets meer gevorderde leeftijd waardoor je tijd anders beleeft dan pakweg 15 jaar geleden, maar er zit ook een redelijk zwaar persoonlijk verhaal achter," zegt Delrue. “Ik ben vader geworden in 2016, op een moment dat je nummers moet beginnen schrijven als je een plaat wil uitbrengen in 2017. Maar daarvoor zat ik in een redelijk lastige periode omdat mijn vrouw en ik zeer lang hebben moeten wachten om zwanger te raken. Volgens cijfers die circuleren, is dat een probleem voor één koppel op vijf of zes, maar bij ons was het aan de extreem lange kant en heeft het zes jaar geduurd," aldus een openhartige zanger.

Dat ging gepaard met een parcours van in-vitrofertilisatie. “Daarbij leef je van maand tot maand en zit je op een achtbaan van hoop en wanhoop. Een dergelijk traject is ook financieel niet altijd evident”, legt Delrue uit. Uiteindelijk werd Zanna achttien maanden geleden geboren. “Zeker een drietal nummers op ‘Tijd is alles’ verwijzen naar de periode dat het minder goed ging met mij persoonlijk en naar de geboorte van mijn dochter, al is het geen conceptplaat."  

Euforische opener ‘Adem’, de lichtjes euforische opener van de plaat en tevens de eerste single en het eerste nummer dat klaar was na kerstmis 2016, is volgens de zanger de song die de verlossing na de zwangerschap in zich draagt. “Je hoort nog wel echo’s van wat voordien (niet) gebeurd is, maar je hoort vooral de aankondiging van de periode die daarna gekomen is. Het nummer begint ingehouden om dan gaandeweg samen met de tekst de verlossing te laten voelen. Daar is de productie mee verantwoordelijk voor. Producer Jo Francken is daar heel straf in."

“Na Adem zijn we in de flow gekomen voor de rest van de plaat," zegt Delrue. Als tekstschrijver voelde hij nog wel de nasleep van de minder goede periode. “Eigenlijk had ik gedacht ik dat ik de dag na de geboorte onmiddellijk weer 100 procent songwriter zou zijn. Ik kreeg wel ontzettend veel inspiratie en je voelt je pakken beter, maar je hebt plots een project omhanden waar je letterlijk dag en nacht mee bezig bent. Vroeger kon ik op elk moment van de dag alles laten vallen omdat ik een goed idee had, nu heb ik alles een beetje meer moeten kanaliseren. Alles bijeen heeft dat voor wat uitstel gezorgd, maar dat hebben we dan ruimschoots ingehaald omdat de nummers daarna heel snel kwamen en om die reden ook meer bij elkaar passen. Ze verwijzen soms naar elkaar en zitten in dezelfde sfeer of flow. Uit de eerste reacties blijkt dat mensen voelen dat er iets meer achter zit dan Yevgueni gaat een paar liedjes schrijven."

Selectieve keuze Op ‘Tijd is alles’ staan tien liedjes. “We zijn nochtans nog nooit vertrokken van zoveel nummers om een album te maken. Ook werden er verschillende versies van de nummers gemaakt. Ik denk dat dit van alle albums tot nu toe de plaat is waar we het hardst aan hebben gewerkt. En dat dankzij de manier van samenwerken met producer Jo Francken, die wil overstelpt worden met ideeën”, zegt Maarten Van Mieghem. Delrue: “We zijn productiever geweest, waardoor we aan het einde selectiever konden zijn. Dat is een goede zaak voor een plaat. We hebben heel veel materiaal geproduceerd waaruit we konden kiezen. Iets meer nummers hebben de plaat niet gehaald dan op vorige albums." De nummers die het niet haalden, zijn niet verloren. “Het zijn bouwstenen waarnaar je teruggrijpt voor een volgende plaat, bijvoorbeeld om er één zin uit te halen."

“Ideeën voor songs die zijn afgekeurd, zijn niet noodzakelijk slecht, maar passen minder goed in het concept van de cd of zijn niet de smaak van de producer," vult Geert Noppe aan. “Ik heb trouwens nog maar zelden meegemaakt dat een producer zegt dat de muziek van een nummer goed is, maar vraagt om er een andere tekst voor te schrijven of vice versa. Jo ging daar heel ver in.”

 “Productie achter mengtafel” “Francken nam op en mixte tegelijk en deed een beroep op een jonge co-producer die met beide voeten in de hedendaagse muziek staat," vult Delrue aan. Tijdens het invullen van de muziek dacht Francken al aan het mixen, aan frequenties en aan bepaalde klanken. Hij vertrekt van het eindresultaat door zich af te vragen hoe het zal klinken en producete van achter de mengtafel", zegt Noppe.  

Door die manier van werken is de groep bij ‘Tijd is alles’ muzikaal anders te werk gegaan dan bij vorige platen. “Geert en Maarten hebben thuis soms wat zaken ingespeeld en dan van achter hun computer een wat verder gevorderde demo gemaakt vooraleer er mee naar de band te stappen," zegt Delrue. “Sommige nummers hebben muziek van Geert op een tekst van Klaas en bij andere was er sprake van co-writing. Maar inzake muziek schrijven was de vorige plaat meer een groepsproces," aldus Van Mieghem. 

Opiniemakers  Op ‘Tijd is alles’ staan een paar maatschappijkritische nummers. Zo haalt het prachtige ‘Opinie’ uit naar de opiniemakers (zowel de amateurs op Facebook als de professionals) die al zeer snel na de aanslagen op 22 maart 2016 in en rond Brussel een mening klaar hadden. “Het gaat over mensen die pakweg binnen de drie uur hard zijn en met de vinger wijzen terwijl er op dat moment eigenlijk nog niets geweten is," hekelt Delrue. ”Al is de song ook geschreven met het oog op zij die sereen zijn gebleven na de aanslagen."

Leiders Het mooie ‘Wie zal ons leiden’ gaat over politici. “Je voelt dat mensen een bepaald soort leiderschap missen. We sommen in dat nummer de kenmerken op van hoe een goed leider moet zijn en doen dat in vraagvorm, maar de verleiding was eerst groot om er een Trumpsong tegen iemand van te maken. Ik erger me duidelijk ergens aan, maar het is heel sereen gebracht en afgewerkt," zegt Delrue. ‘Nooit naar nergens’ is ook een bloedmooi nummer met een prachtig refrein en dito tekst.

Nederland De band nam de plaat op in de Audio Worckx studio in het Nederlandse Hoogeloon, waar zijzelf en producer Jo Francken al eerder hadden gewerkt. “Een heel gezellige studio, één van de weinige trouwens met bier van het vat," zegt Delrue. Van Mieghem noemt de studio, met grote ramen die uitkijken over een akker, een heel inspirerende omgeving.

“Ons criterium? De plek met het beste materiaal vinden. Zo was een goede taperecorder voor Jo essentieel om de sound te vatten. Voorts moet er daglicht zijn én moet de studio op een afstand liggen, waardoor je het gevoel hebt een beetje op een eiland te zitten," zegt Noppe. De groep overnachtte een week in een gehuurde bungalow in de buurt.

Wat stelt de hoesfoto voor? “Het is een bestaand werk van de bekende collagekunstenaar Sammy Slabbinck. Het beeld van wachtende vissers die vissen in een poel van sterren past heel goed bij de plaat", laat de groep nog weten.