V/C, ‘Queen Elisabeth Competition - Voice 2018'

Stemmen in de maak, sterren in wording

Minstens een keer per jaar verschanst het kruim der jonge zangers, pianisten, violisten en sinds kort ook cellisten zich een aantal dagen op rij in het Paleis voor Schone Kunsten. Gelegenheid is de gereputeerde Koningin Elisabethwedstrijd. Afgelopen editie voor stem, waarvoor maar liefst 312 kandidaten zich inschreven, was inmiddels aan zijn dertiende editie toe. De Duitse bariton Samuel Hasselhorn sleepte de eerste prijs in de wacht. Wat echter met de overige elf finalisten?  Zijn zij klaar voor de vergetelheid?

Zeker niet! Stemmen als die van Héloïse Mas (vijfde prijs) en Ao Li (derde prijs) zullen de komende jaren zeker her en der opdoemen. Het laureatenconcert waarmee de winnaars momenteel op tournee zijn, leverde reeds het bewijs dat niet alleen Hasselhorn fel in de smaak valt bij het publiek. Of melomanen een opname met de hoogtepunten uit de wedstrijd absoluut in huis moeten halen, is echter een andere vraag. De omstandigheden waarin deze uitvoeringen ontstonden, zijn voor artiesten immers suboptimaal. Denk bijvoorbeeld aan de stress die het concours met zich meebrengt. Of aan de nog onrijpe samenwerking tussen zangers en liedbegeleiders, die sommige deelnemers parten speelt.

Meer dan als op zichzelf staande muzikale bloemlezing, bedient dit dubbelalbum een publiek dat de wedstrijd intens heeft beleefd en enkele momenten daarvan wil kunnen recapituleren. Hasselhorns Mahler-liederen bijvoorbeeld. En Eva Zaïciks breekbare Bachinterpretatie. Of Ao Li’s geestige Mozart. Een aantal aria’s en liederen springen er duidelijk bovenuit, hoewel de totale selectie enigszins afbreuk doet aan de luisterervaring. Omdat alle finalisten netjes aan bod moeten komen, dipt de kwaliteit. Bovendien laten enkele pianisten de kans liggen om mee te gaan in de interpretatie van wie ze begeleiden. En met vlakke klaviertexturen kunnen zelfs de mooiste passages uit pakweg Schuberts catalogus amper ontroeren.

Anders is het met de orkestpartijen, die door Alain Altinoglu kleur en zeggenschap krijgen, en opmerkelijk nauw aansluiten bij de accenten die de zangers leggen. Onsterfelijke uitvoeringen levert dat weliswaar niet op, maar het maakt dat deze uitgave boven de middelmaat uitstijgt. Bovendien blijven de herinnering aan het gespeculeer tijdens en de discussies na het concours dankzij dit album warm. Heeft Rocío Pérez haar vierde plaats verdiend? Was het parelende Frans van Héloïse Mas geen brons beschoren, en werd Eva Zaïciks niet te hoog geklasseerd? Het is en blijft voer voor melomanen.

Details Album
Stemmen in de maak, sterren in wording
Orkest: Symfonisch Orkest van De Munt
Distributie: Harmonia Mundi