Pieter Embrechts, 'Onderwoud'

Borgerhoutse troubadour met bravoure

Ruim een decennium na zijn debuutalbum ‘Maanzin’, gevolgd door tien jaar El Tattoo del Tigre en het bigbandproject The New Radio Kings is Pieter Embrechts helemaal terug met Nederlandstalige songs. Een eigen label, ROOKOO RECORDS, werd zelfs boven de doopvont gehouden en zo geschiedde: ‘Onderwoud’.

In die twaalf jaar blijkt Embrechts beslist volwassen geworden. De dubbelaar die maar liefst anderhalf uur ononderbroken boeit, klinkt in tegenstelling tot het speelse ‘Maanzin’ beredeneerd en persoonlijk in de vele levensbeschouwingen en -wijsheden. Melancholisch, breekbaar ook. Hij plaatste dan ook bewust enkele demonen in de spotlight zonder enig tegengewicht uit het oog te verliezen.

Het eerste deel van het tweeluik zweert bij electropop. Voor het knoppenwerk gaat alle krediet naar Arne ‘Styrofoam’ Van Peteghem. Opener van dienst is het uiterst vrolijke en zintuiglijke ‘Zomernachten’. 'Tenonder' klinkt vervolgens brandend actueel, al lieten we ons vertellen dat dit lang voor de vluchtelingenproblematiek geschreven werd. Met de single ‘Laat mij gaan’, een bitterzoete popsong, toont hij zich dan weer van zijn radiovriendelijkste kant.

Op het tweede schijfje bewandelde de meester van kleine doch universele levensverhalen een andere piste. Het werd een cd met nadruk op gitaar en strijkers - met arrangementen van Tom Pintens’ hand. En twee live liedjes. Voor een daarvan, ‘Pas dan’, leende hij een gedicht van Freek de Jonge. Zo bezingt Embrechts meer dan eens zijn liefde voor taal. Mét bravoure. Want hoe moeilijk het Nederlands mag bekken, hij komt er wonderwel goed mee weg. Dat hij terug voor zijn moedertaal en bijgevolg ook het kleinschalige koos, getuigt van lef. En het moet gezegd: de lyrics lezen als poëzie.

De songsmid toont zich veelzijdig in zijn ogenschijnlijk eenvoudige pop met hier en daar een rock- en bluesstreepje. Hoezeer Embrechts thuis is van vele markten, van muziektheater over Cubaanse mambo tot big band swing, nergens  komen we zo thuis als in zijn Nederlandstalige luistermuziek. Een grote variatie aan thema’s en de stijlenmengeling vernedert ook hier enig moment van verveling.

‘Onderwoud’ geeft meermaals onderdak aan blazers en strijkers, maar kan evenzeer prachtig uitmonden in ingetogen eenvoud. ‘s Mans favoriete instrument is evenzeer het onze: zijn heerlijk diepe stem die zowel in de diepte gonst als in de hoogte fladdert. Als geen ander weet hij die uitersten zeer overtuigend te verzoenen. Ons geduld werd ruimschoots beloond, al hoeft Embrechts geen jaren te wachten om hier een vervolg aan te breien.

Details Album
Band:
Pieter Embrechts
Album:
Onderwoud
Jaar:
2016
Tracks:
  • Zomernachten
  • Tenonder
  • Tweegevecht
  • Laat mij gaan
  • Ze
  • Ga door
  • Bangerik
  • De draak
  • Dansen in het donker
  • Waarom wachten
  • Alle dagen komen ooit
  • Alles blijft stil
  • Hier in Borgerhout
  • Een vriend van mij
  • Pas dan (live)
  • De vonk (live)
  • Narcissus
  • Als het kon