Muse, Sportpaleis Antwerpen

Wat een show!

‘Ticket needed', ‘Ik zoek nog twee kaarten': noodkreten die gisteren, maandag 2 november, ruimschoots aanwezig waren in de buurt van het Antwerpse Sportpaleis. Niet volledig onlogisch, als je wist dat Muse er die avond een optreden zou geven dat al na één dag helemaal uitverkocht was. En al helemaal niet onlogisch als je even denkt aan de ijzersterke livereputatie van de Britse groep. Muse is het soort band dat niet al te vaak in België optreedt, en als ze dat dan wel doen, wil je daar natuurlijk gewoon bij zijn!

Bij een Muse-optreden mag je je best wel verwachten aan een hoop visuele effecten en dat was ook nu niet anders. Eén van de eerste opvallende dingen waren de drie pilaren die in het midden van het podium stonden. Op zich natuurlijk geen probleem, ware het niet dat de mensen die achter het podium zaten, amper iets gezien zullen hebben van het voorprogramma, The Horrors. Gelukkig kregen die pilaren een andere functie toen Muse zelf het podium betrad, alhoewel 'betreden' niet echt het juiste woord is. Het trio stond namelijk al op die pilaren toen ze sterk openden met ‘Uprising', en plezierde zo toch ook de mensen ‘achter' het podium.

Een sterke start dus, die de groep verderzette met ‘Map of the problematique'. Dit ging een optreden worden om duimen en vingers bij af te likken, dat stond op dat ogenblik al zo goed als vast. Ook de rest van het Sportpaleis, inclusief Muse zelf, leek hiervan overtuigd, en een overweldigend enthousiasme - van zowel publiek als band - beaamde dit.

Muse heeft geweldige muziek, maar die uitstekende livereputatie is niet alleen ontstaan door die muziek, ook dat werd maandag weer maar eens bewezen. Behalve de spectaculaire pilaren, waarop dan ook nog eens schermen bevestigd waren die nu eens beelden toonden van het concert zelf, dan weer computerbeelden, werd er ook maar wat graag gebruik gemaakt van laser- en andere lichteffecten. Knap!

Eén ding waar Bellamy, zanger van Muse, zich alvast geen held in toonde, waren zijn bindteksten. Meer zelfs, bindteksten waren er helemaal niet, nu ja, behalve hier en daar eens een ‘thank you!'. Maar hoor je ons daarover klagen? Nee hoor, absoluut niet, want wat we in de plaats van die bindteksten kregen was nog meer oorverdovend goede muziek, en als wij mogen kiezen tussen bindteksten en een beresterke liveversie van pakweg ‘Hysteria', dan moeten we niet eens nadenken over die keuze. Ook ‘United States of Eurasia - met toepasselijke geografische beelden van de continenten op de schermen - kon bekoren, net als alle andere nummers van ‘The resistance' - ‘Undisclosed desires' is nog zo'n mooi voorbeeld -, de tournee heet dan ook niet voor niets ‘The resistance tour'.

Niet gevreesd voor zij die het nieuwste Muse-album nog niet in huis hadden - al raden wij hen de aanschaf ervan sterk aan -, want het trio speelde ook meer dan voldoende werk van op de vroegere cd's. Zo was er de onvermijdelijke cover ‘Feeling good', die luidkeels werd meegezongen door het hele Sportpaleis. Wel vaker zong het publiek trouwens zijn stembanden schor, maar wat verwacht je anders bij hits als ‘Starlight' en ‘Time is running out'?

Als je je bij het lezen van deze review afvraagt: ‘En waar blijft ‘Knights of Cydonia?', dan is hier het antwoord: aan het einde van het optreden natuurlijk! Op cd heeft het nummer al behoorlijk epische allures, die alleen nog maar meer kracht bijgezet worden live! En dat is nu net wat we kunnen zeggen van het volledige optreden van Muse. Vijf sterren! Need we say more?

Details Concerten
Concert datum:
2009/11/02 00:00:00
Locatie: Sportpaleis Antwerpen