miXmass, festival hosted by B.O.X

Een eigenzinnig familiefeest

Zonde dat menig artiest op 'miXmass' zo weinig bekendheid geniet in de mainstream media. Wat de eerste avond immers voorschotelde, was een feest van muzikale lusten. Met Baroque Orchestration XXL presenteerde Pieter Theuns het publiek een unieke bloemlezing van zeven jaar samenwerken met het kruim van de internationale indiescene. Als toonzetter kan het tellen, want in dat eerste uurtje komt al meteen de helft van de line-up voor een eerste keer het podium op.

De benen van de ‘x’ in miXmass bestrijken meer dan het ontmoetingspunt tussen klassiek en pop doet vermoeden. Niet alleen heeft B.O.X al geflirt met de wereld van het theater, in bijna elke act op miXmass zit ook een schat aan verhalen verborgen. Bram Van Moorhem van The Golden Glows dist fascinerende anekdotes op wanneer hij de Anglo-Amerikaanse folktradtionals inleidt die hij samen met Nel Ponsaers en Katleen Scheir brengt. Aandoenlijke, maar grimmige vertelsels die reeds in de vergetelheid vertoeven, maar nog steeds onmiddellijk het hart beroeren.

De dans der letterwoorden – B.O.X meets DAAU – is voorlopig nog wat schuchter. De klank sluit aan bij het vroegere werk van DAAU en verkent een nóg breder universum door het historische klankpalet van B.O.X. De nieuwe nummers smaken naar veel meer, maar lijken niet allemaal even goed ingespeeld. ‘War’ springt eruit, met een intens mooie dialoog tussen de harp van Jutta Troch en de accordeon van Roel Van Camp, waarna het alle kanten opgaat: intimiteit gaat over in een roadtrip die culmineert in bombast. Vintage DAAU.

Alleen maar mooie stemmen op vrijdagavond. De immer goedlachse Shara Nova kruipt samen met Helga Davis in de rol van enkele allegorische personages uit You Us We All, een opera die vreemd genoeg reflecteert op de populaire cultuur van zeg maar Britney Spears. Kruisbestuiving is schering en inslag bij B.O.X. Dat valt zelfs letterlijk te nemen. In de gang vind je de ‘Loomion’ terug, een installatie van de hand van die andere Theuns, Jeroen. Een akoestisch weefgetouw als het ware, dat ontworpen werd voor ‘The Loom of Mind’, een samenwerking met de Ijslandse crooner Mugison.

MiXmass kent geen klassieke chronologie van concerten. Daarvoor zijn de artiesten te eigenzinnig en dat vertaalt zich in het hele concept. Zeker de helft van de acts speelt langer dan het voorziene tijdsblok, wat ervoor zorgt dat het publiek voortdurend binnen en buiten loopt. Als een walking dinner met fijne stemmen. De beminnelijke Pétur Ben is naar eigen zeggen wereldberoemd in eigen land vanwege zijn gave om te blijven finetunen. De avond staat bol met dat soort grapjes, waardoor het soms lijkt alsof miXmass één groot familiefeest is met muzikanten die elkaar te lang hebben moeten missen.

Humor komt in vele gedaanten. Liesa Van der Aa brengt een soloset die nog trashier is dan we van haar gewoon zijn. Met behulp van twee vierkante meter elektronica schildert ze een wolk van noise waar ze in sneltempo tekst doorjaagt. Over abortus: You killed the miracle of life, waaw! Fel, cynisch en uitdagend en bovenal impressionant. Nicolas Rombouts & Simon Lenski halen iets soortgelijks uit. In het halfduister brengen ze met contrabas, cello en elektronica een halfuur waanzin te berde, om braafjes af te sluiten als twee klassiek geschoolde muzikanten.

Het dertigkoppige koor Kórus kwam even langs, maar meer dan een tweetal nummers had Pétur Ben niet voorzien. Net zoals ook grapjas Mugison na een halfuur rotzooien met het publiek de set tijdig afbrak. Met de belofte dat morgen nog beter wordt. MiXmass teaset en pleaset.

Foto's: Tom Roelofs

Details Concerten
Een eigenzinnig familiefeest
Concert datum:
05-01-2018
Festival En Coproductie: de Singel, Antwerpen, B.O.X