Liesa Van der Aa, 'WOTH'

Angst voor de dood

De titel van 'hardst werkende vrouw in showbusiness' zou dit jaar wel eens naar Liesa Van der Aa kunnen gaan. Al valt haar werkijver minder op in de wereld van glamour en geld. Haar muziek is te tegendraads om door het grote publiek opgepikt te worden. Jammer, want haar nieuwste album 'WOTH' (Weighing of the heart) is een driedubbelaar die niet minder dan 80 muzikanten huisvest en geschreven werd voor een bijhorend muziektheater. Dagen hadden we nodig om ieder detail te ontdekken, maar niks van die tijd bleek weggegooid, want zowat iedere seconde werd een boeiende belevenis.

Van der Aa huivert bij de gedachte dat het leven ooit ophoudt en raakte gefascineerd door de rituelen rond de dood van het Oude Egypte, dat volgens haar een doeltreffende manier hanteert om jezelf te weerspiegelen en efficiënt denkt over het hiernamaals. 42 rechters gaan er over tot het wegen van het hart van de overledene door allerhande stellingen op de dode af te vuren. Aan hem om te bewijzen of hij al dan niet de toegang tot het paradijs verdient. De taal van de rechters, die spreken in het oud Egyptisch, maar ook in het Engels, is muzikaal schizofreen. Eerst klassiek, dan als musical, dan weer barok.

De zoektocht tussen goed en kwaad bestaat uit drie delen en begint en eindigt telkens met een koorstuk, dat Van der Aa samen schreef met Peter Spaepen. Het eerste deel staat voor het zware hart en is opgebouwd uit industriële klanken en hippe beats. Je hoort duidelijk de invloed die Boris Wilsdorf (Einstürzende Neubauten) had op de deconstructieve en donkere vertaling van de nummers. De sound is koppig en oprecht, maar heeft een extreme kant. Album nummer twee staat voor het lichte hart en is dan weer radicaal in het naïeve en het paradijselijke, om vervolgens in deel drie de balans op te maken.

Je moet al beschikken over een eigenzinnige muze om in tijden van gesubsidieerde cultuurarmoede 80 muzikanten samen te brengen. Dat je het dan nog aandurft om op hetzelfde schijfje barokke gezangen, scherende electronica en drammende bassen met elkaar te verzoenen, is al helemaal gewaagd. Van der Aa beheerst de gave om ieder genre samen te brengen en ingewikkelde constructies, opgetrokken uit uiteenlopende klankkleuren, geloofwaardig te vertolken. Het ten berde brengen van grootse composities zit haar duidelijk in het bloed.

Gezien de sterkte van het album lijkt een fascinerend spektakel op de planken ons het logische gevolg. 'WOTH' is het hoogtepunt van creativiteit. 

Details Album
Band:
Liesa Van der Aa
Album:
WOTH
Jaar:
2014
Tracks:
  • - Chapter One -
  • A warm welcome by 42 judges
  • On the heart
  • On names
  • On health
  • On shadow
  • On heaven and its guard
  • On freedom of movement
  • Judgement part one by 42 judges
  • - Chapter Two -
  • A short lunchbreak by 42 judges
  • On health
  • On the heart
  • On freedom of movement
  • On shadow
  • On heaven and its guard
  • On names
  • Judgement part two by 42 judges
  • - Chapter Three -
  • Is this paradise? By 42 judges
  • On the heart
  • On heaven
  • On freedom of movement
  • On the guard
  • On names
  • On shadow
  • On health
  • Judgement part three by 42 judges