Leonore, ‘Sub rosa’

Donkerroze sprookjes

In 2015 werd Leonore door Cutting Edge en haar lezers uitgeroepen tot ‘Talent van het jaar’. Nog in datzelfde jaar toverde de band die titel al om tot een album: debuut ‘Phoenix’ was een plaat vol innemende en aanstekelijke folkpop, waarvan bijvoorbeeld het charmante ‘Brussels’ nog niets aan kracht heeft ingeboet. Hoewel de lichte stem van frontvrouw Chloë Nols een centrale rol speelde voor het geluid van dat album, telde het ook enkele donkerdere songs. Uiteindelijk bleken zelfs alle nummers zo’n melancholische onderlaag te hebben.

Ook op opvolger ‘Sub rosa’ brengt Leonore muziek die dieper gaat dan de eerste luisterbeurt doet vermoeden. Nols klinkt zoetgevooisder dan ooit, maar is tegelijk in steviger gezelschap dan op het debuut. De titel van de ep (vertaald ‘onder de roos’ of figuurlijk ‘in het geheim’) deed het al vermoeden: het onzichtbare en de geheimen uit de teksten horen we muzikaal vooral in de vele contrasten.

Met die gedachte opent het bijzondere ‘Jezebel’ de ep. De single wordt gedragen door een aanstekelijke riedel en een onwankelbaar ritme, maar is vooral verrassend ingevuld door de samen- en tegenzang van Kobe Dupont (Geppetto & the Whales). Geleidelijk aan gaat het lied over naar atmosferische, bijna shoegazey gitaren die een dromerig scenario oproepen. Niet toevallig heeft de single een feeërieke videoclip meegekregen. Ook de rest van de ep is namelijk gevuld met elementen uit mythologie en sprookjes – grote en kleine verhalen die elk op een eigen manier over de liefde vertellen.

Net als de roos op de albumhoes tracht Leonore – via de sirene, de amazone, onder gouden vleugels en in de koude zon – ook het leven te ontleden en te zoeken naar de waarheid. Zo krijgen we vier verschillende waarheden of soorten liefde te horen in vier songs. ‘Amazon’ lijkt met haar kalmerende achtergrondzang zachter dan ‘Jezebel’, maar schijn bedriegt alweer. De scheve gitaren doen hier deugd en tonen zo nogmaals aan dat het contrast met de stem goed werd uitgewerkt. Want wanneer die stem het geheel wat te rozig dreigt te maken, komen bevreemdende melodieën, klanken en structuren er op tijd een schaduw over werpen.

Op ‘Phoenix’ (de song) komt dat soort gitaren op de voorgrond en stappen we in een trance weg van de folk van weleer, om ten slotte aan te komen in het ontwapenende ‘Throw away gun’. Met die misleidende titel en voorlopig misschien meer berusting dan verzoening, sluit Leonore af met een muzikaal compromis vol synths dat ons benieuwd maakt naar de optredens en een volgend album.

Details Album
Album:
Sub rosa
Platenlabel: Eigen beheer
Jaar:
2018
Tracks:
  • Jezebel
  • Amazon
  • Phoenix
  • Throw away gun