Leif Ove Andsnes & Mahler Chamber Orchestra, BOZAR Brussel

Naar de grondvesten van de retoriek

Moet een uitvoerend musicus zich maatschappelijk of sociaal inzetten voor het goede doel, of getuigt zijn kunstenaarschap op zich al van genoeg engagement? Een eensgezind antwoord zal de muziekwereld daar niet op kunnen formuleren, maar het jonge, dynamische collectief dat zich het Mahler Chamber Orchestra noemt, is er alvast van overtuigd dat muziek ook tot bij een publiek moet worden gebracht dat er van nature minder toegang tot heeft.

Samen met de immer gladde en piekfijn opgemonterde Leif Ove Andsnes tourt het MCO de komende drie jaar de wereld rond onder de noemer ‘The Beethoven journey’. Aan de reeks concerten waarop solist en orkest hun laatste gezamenlijke opname promoten, wordt op diverse locaties een project gekoppeld waarbinnen kinderen met een verminderd gehoor de piano en het orkest van dichtbij leren kennen. ‘Feel the music’ is de krachtlijn die leerlingen van de Brusselse school voor slechthorenden Kasterlinden toeliet een namiddag en avond in de wandelgangen van BOZAR een nieuwe wereld voor hun ogen en oren te zien open gaan. Dat zij een ereplaats kregen in het publiek en hun applaus in gebarentaal de wereld instuurden, hetgeen vervolgens geamuseerd door het hele orkest werd beantwoord, zorgde voor de spreekwoordelijk hartverwarmende noot van de avond.

Kwalitatief had de concertavond nochtans geen behoefte aan een dergelijke opsteker, hoewel het altijd mooi meegenomen is wanneer een concertzaal zelf haar aura van elitarisme doorprikt. De hele ‘all star’-week waar BOZAR zich momenteel mee in de kijker loopt, herbergt trouwens nog veel meer nevenactiviteiten waarmee de zaal een publiek probeert te bereiken dat binnen de reguliere programmatie misschien niet goed weet wat gekozen. Ook op die mensen zal dit concert overigens een diepe indruk hebben nagelaten: enerzijds omwille van het gemak waarmee Andsnes Beethoven naar retorische hoogten voerde, anderzijds omdat de eerder moeilijke muziek van Stravinsky zelden zo aanstekelijk wordt uitgevoerd.

Met Stravinsky’s ‘Concerto voor strijkorkest’ deed het Mahler Chamber Orchestra, in 1997 opgericht door leden van Claudio Abbado’s Gustav Mahler Jugendorchester, haar reputatie van hyperenergetisch en tegelijk enorm detaillistisch orkest alle eer aan. Met enorm veel brillantie, humor en een bijzonder rijk klankspectrum legde dit zonder dirigent spelende ensemble het genie van Stravinsky’s vinnige schriftuur bloot. Dit stuk, waarin constant met een handvol ideeën wordt gegoocheld, werd in handen van het MCO een uitstekende grap, weliswaar een met ontroerend potentieel. Dat het orkest naast een geweldige strijkersbody ook een aantal uitstekende solisten aan boord heeft, bleek dan weer uit een vurige vertolking van Stravinsky’s ‘Octet’, waarin de muzikanten alweer het droeve ongekunsteld naast het hilarische wisten neer te zetten.

Alle ogen waren in BOZAR echter gericht op Leif Ove Andsnes, die als pianist-dirigent het eerste en het derde Beethovenconcerto zou spelen. Hoewel ook het eerste in zijn handen door en door vertrouwd materiaal leek, kwam alle breekbaarheid, retoriek en triomf samen in de uitvoering van het derde concerto. In het ‘Allegro con brio’ herdefinieerde Andsnes van bij de start de dramatische waarden, door de openingsmaten al gepunteerd en vitaal te laten schitteren. In het ‘Largo’ leek de Noor dan weer te stranden op de meest uitgepuurde melancholie, waarna het knetterende ‘Rondo’ met de glimlach werd ingezet en vervoltooid. In alle opzichten een concert dat een staande ovatie verdient. En zo geschiedde…

Details Concerten
Terug naar de grondvesten van de retoriek met Leif Ove Andsnes
Concert datum:
21/11/2012
Jaar:
2012