King Krule, 'The OOZ'

Troebele brij die blijft klitten

'It’s all about the shit you do subconsciously, like the snot, the earwax, your spit, your jizz, your piss, your shit.' Terwijl de koters van deze tijd je keuken om zeep helpen met die belachelijke slijm-rage, hield Archy Marshall, bekend onder tal van pseudoniemen (ditmaal als stokpaardje King Krule), zich eveneens bezig met twijfelachtige substanties. Zijn tweede volwaardige plaat ‘The OOZ’ is een 19-nummerig allegaartje aan producties vol weemoed en eenzaamheid die gesmoord worden met Nu jazz-invloeden, sinister gitaar- en toetsenwerk en up-tempo hiphoppercussie.

Het is niet altijd fijn vertoeven in de hersenkronkels van Marshall aangezien zijn producties en asgrauwe stem doordrenkt zijn met melancholie. ‘The OOZ’ is geen uitzondering op de zaak. Toch sleurt hij je vloeiend mee met de volumineuze groove in opener ‘Biscuit Town’, waar de hiphop-tonen rijkelijk gezaaid worden. Een meer solide Edgar The Beatmaker onder het mom van King Krule? Het mag, want de interesse is duidelijk geprikkeld. ‘The Locomotive’ daarentegen brengt je gestaag naar de eigenlijke bestemming: de donkere hoekjes van Marshalls grijze cellen. Het voelt allemaal erg driedimensionaal aan met de verschillende toonhoogten van de vocals en het teder weerklinken van riffjes. De single ‘Dum Surfer’ ('Don’t suffer') neemt deze trekjes over en kleurt ze bij. Een schreiende saxofoon, waar Dana Colley gretiger en feestelijker mee zou omspringen, maakt eveneens zijn intrede en zal later nog regelmatig de oren tintelen.

Marshall deelde ‘The OOZ’ kennelijk op in segmenten. Regelmatig krijgen we losstaande fragmenten voorgeschoteld gaande van een Spaanse monoloog tot een soundtrack van Heinz Kiessling. Na het ijzersterke eerste hoofdstuk moddert het album echter wat aan met nummers als ‘Lonely Blues’ en ‘Sublunary’. Stevig afgeremd in tempo en te minimalistisch om te laven. Gelukkig doet het vluggere garage rock-gitaarwerk op ‘Emergency Blimp’ dit snel teniet, net als opvolgers ‘Vidual’ en ‘Half Man Half Shark’ dat doen met hun opzwepende drumslagen en gerag van snaren. Vanaf ‘The Cadet Leaps’ neemt ‘The OOZ’ dan weer een meer uitgelubberde vorm aan. Verwacht je de laatste nummers, zoals ‘La Lune’, aan trippy synths, niet-zuivere snaaraanrakingen en tal van effectjes die je doen dobberen in de zetel.  

Het mag gezegd worden: King Krule is in optima forma. ‘The OOZ’ geeft vele geheimen prijs aangaande het experimenteren van Marshall. Op een plaat van een twintigtal nummers zijn er opmerkelijk weinig zelfgegraven kuilen.

Details Album
Album:
The OOZ
Jaar:
2017
Tracks:
  • Biscuit Town
  • The Locomotive
  • Dum Surfer
  • Slush Puppy
  • Bermondsey Bosom (left)
  • Logos
  • Sublunary
  • Lonely Blue
  • Cadet Limbo
  • Emergency Blimp
  • Czech One
  • A Slide In (New Drugs)
  • Vidual
  • Bermondsey Bosom (right)
  • Half Man Half Shark
  • The Cadet Leaps
  • The Ooz
  • Midnight 01 (Deep Sea Diver)
  • La Lune