Joseph Haydn, ‘Haydn 2032, No. 1 - La Passione’

Stroomstoot voor het oor, streling voor het oog

Zich contractueel verbinden aan een bepaald label voor om en bij de twintig jaar: hoeveel muzikanten zouden dat durven? Dirigent Giovanni Antonini, stichtend lid van Il Giardino Armonico, was in ieder geval niet te beroerd om de stap te zetten. Zijn project Haydn 2032 zal inderdaad lopen tot het jaar 2032, waarin de 300ste verjaardag van de componist zal gevierd worden. Label Alpha zal dan een hele stapel cd’s in de aanbieding hebben: stuk voor stuk volumes uit Antonini’s cyclus met alle symfonieën van de Weense classicus. Een monochrome verzameling van iets meer dan 100 symfonieën zal de resultante hoe dan ook niet zijn, want de dirigent belooft het repertoire aan te vullen met aanverwante partituren. Het eerste volume illustreert meteen dat de Italiaan het idee vindingrijk in realiteit weet om te zetten.

De titel ‘La Passione’ verwijst niet alleen naar de toonaard van de 39ste symfonie, die eigenlijk het begin markeert van Haydns meer dramatische werken binnen het genre, maar ook naar Glucks ballet ‘Don Juan’. Net die partituur is hier de grote verrassing. De manier waarop de componist de meesterverleider ten prooi laat vallen aan wat indertijd als een welverdiende straf voor zinnelijke wandaden gold, staat gelijk met een enorme dramatische ontlading, eigenlijk een eruptie van agonie verpakt als muzikale energie. Een link met de 39ste symfonie, waarin Antonini in het laatste deel inderdaad tot een gelijkaardig symfonisch zieltogen komt, is frappant. Daar staat dan weer de nog prille wereld van de eerste symfonie tegenover: een werk dat vormelijk en inhoudelijk uitdrukkelijk naar een traditioneel stramien zoekt, hoewel Haydns hanteren van melodie al zijn uitzonderlijke talent verraadt.

Tevens verwijst ‘La Passione’ naar de ondertitel van de 49e symfonie, die Antonini en co inderdaad uitvoeren alsof ze nog in de roes van een eerste liefdesnacht zitten. En tenslotte is de passie ook een mooi sleutelwoord om dit en hopelijk alle komende volumes uit deze ambitieuze serie te kentekenen. De kwaliteit van de uitvoeringen wordt immers niet alleen gegarandeerd door de excellente solisten van het ensemble, want het is hun overgave en Antonini’s durf om kleine cellen uit te lichten, die deze interpretaties ver boven de middelmaat uittillen. Hout vasthouden dat de volgende delen niet alleen het auditieve kaliber van deze eersteling evenaren, maar ook de vormgeving handhaven. Met mysterieuze foto’s en een literair aardigheidje in het boekje is dit album immers niet alleen een plezier voor het oor, maar ook een streling voor het oog!

Details Album
Stroomstoot voor het oor, streling voor het oog
Ensemble: Il Giardino Armonico
Dirigent: Giovanni Antonini
Label: Alpha
Distributie: Outhere