Johnny Jewel, 'Windswept'

Oog in oog met Laura Palmer

Met zijn populairste bandje Chromatics werkt electronic-melancholicus Johnny Jewel nog altijd verder aan ‘Dear Tommy’, de langverwachte opvolger van dreampop-meesterwerk ‘Kill for love’ uit 2012 (oorspronkelijke releasedate: 2015). Dat weerhoudt de Italians Do It Better-labelbaas er gelukkig niet van om af en toe ook eens alleen op avontuur te gaan, met ‘Windswept’ als nieuwste verwezenlijking. Dromerig, warmbloedig en bitterzoet, maar toch met een zweem om de hoek loerende horror: op ‘Windswept’ haalt Jewel weer alles uit de kast, en met succes.    

Net als Jewels vorige soloprojecten is ook dit album verbonden met de wondere wereld van de cinema. Enkele ‘Windswept’-songs zijn namelijk te horen in het langverwachte nieuwe seizoen van David Lynch’s legendarische televisieserie ‘Twin Peaks’. Een match waar de gebruikers van Tinder trouwens stikjaloers op zouden zijn. De adjectieven waarmee we de Johnny Jewel-sound in de vorige alinea beschreven, zijn namelijk allemaal net zo goed van toepassing op het oeuvre van Lynch. Jewel hoeft zijn sound dus niet drastisch om te gooien teneinde perfect in dit universum te passen. Een kleine bijstelling van focus is al voldoende.

Aldus kan de plaat zonder problemen wedijveren met Angelo Badalamenti’s iconische soundtrack van weleer. De van ver komende saxofoonpartijen, onheilspellende synthpassages en dromerige vocals (verzorgd door treurige engelen als Ruth Radalet van Chromatics op jazzstandard-cover ‘Blue Moon’ en Megan Louise van Desire op ‘Saturday’) dragen allemaal bij aan de ontheemde sfeer die zo eigen is aan ‘Twin Peaks’. De Lynchiaanse schemerwereld tussen dromen en ontwaken wordt aldus ook op muzikaal vlak verder in kaart gebracht.  

Details Album
:
Jaar:
2017
Tracks:
  • Television snow
  • Windswept
  • Saturday
  • Missing pages
  • The Crimson kiss
  • Strobe lights
  • Heaven
  • Slow dreams
  • Insomnia
  • Motel
  • Between worlds
  • The flame
  • Stardust
  • Blue moon